کتاب آموزش VHDL به زبان فارسی

کتاب آموزش VHDL به زبان فارسی

در این مطلب کتاب آموزش VHDL به زبان فارسی را از وب سایت آموزشی سورس باران جهت دانلود قرار داده ایم. زبان توصیف سخت افزار می تواند فعالیت عمده خود را روی وسایل منطقی قابل برنامه ریزی (Programming Logic Devices: PLDs) یا پیچیده تر (CPLDs) و (Field Programmable Gate Arrays: FPGAs) داشته باشد. چند گونه از این زبان وجود دا ر د مانند VHDL,Verilog,Abel که ما در این بخش آموزشی به VHDL خواهیم پرداخت. نرم افزارهای زیادی برای طراحی VHDL ساخته شده است که یکی از آنها Active-VHDL از سوی شرکت ALDEC می باشد. گرچه VHDL توسط وزارت دفاع آمریکا به منظور اهداف نظامی تولید شد ولی به سرعت گسترش یافت با یک استاندارد خاص (the Institute of Electrical and Electronic Engineers: IEEE) مورد استفاده عموم قرار گرفت. زبان VHDL ابتدا به منظور شبیه سازی و مدل سازی و درک بیشتر مدارهای منطقی بوده است که توسط محققان عمل Synthesis یا سنتز به عنوان اتوماتیک کردن فرایند طراحی به آن اضافه شده است. با مراحعه به ادامه مطلب میتوانید توضیحات بیشتر در مورد کتاب آموزش VHDL به زبان فارسی را مشاهده و با لینک مستقیم از وب سایت سورس باران دانلود نمایید.

جهت دانلود کتاب آموزش VHDL به زبان فارسی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مباحث مطرح شده در کتاب آموزش VHDL به زبان فارسی :

۱-مقدمه

۲-نحوه ی تعریف ورودی و خروجی در VHDL

۳-نحوه ی تعریف انواع سیگنال ها و پورت ها در VHDL

۴-تعریف متغیر و Generic در VHDL

5-تحلیل یک برنامه ی VHDL

VHDLچیست؟

VHDL زبانی استاندارد و بین المللی انواع مدارات دیجیتال به فرم متنی است که به وسیله آن می توان سیستم ها دیجیتال را طراحی کرد کرد (اعم از ساده یا پیچیده) .
یک برنامه یا طرح در VHDL ، به طور کلی به دو قسمت تقسیم می شود :
۱ – قسمت مربوط به تعریف پایه ها و پورت های ورودی/خروجی و سیگنال ها (رابط های داخلی بین بلوکها) که با نام ENTITY مشخص می شود .
۲ – قسمت مربوط به تعریف عملکرد مدار و چگونگی ارتباط بین ورودی و خروجی ها و اعمال پردازشی که باید بر روی آنها انجام شود ، که با نام Architecture مشخص می شود .

 

چگونگی پیدایش VHDL :

در سال ۱۹۸۰ ، وزارت دفاع آمریکا به سه شرکت Texas Instrument ، Intermetrics و IBM طرح یک زبان هماهنگ و استاندارد برای توصیف مدارات دیجیتال را داد که توسط آن بتوان به راحتی اطلاعات را بین شرکت ها و یا کشورهای مختلف انتقال داد ، به نحوی که در تمامی نقاط قابل فهم و استفاده باشد ؛ که پس از گذشت ۵ سال (۱۹۸۵) این طرح با موفقیت توسط سه شرکت مذکور پیاده سازی شد و به این ترتیب زبان توصیف سخت افزاری – VHDL به دنیا عرضه شد و در سال ۱۹۸۶ نیز توسط موسسه بین المللی IEEE به عنوان استاندارد اعلام شد (VHDL86 نامیده شد) . پس از آن طی سالهای بعد تغییراتی به منظور بالا بردن قدرت VHDL86 در آن انجام شد تا به این طریق در سال ۱۹۹۴ ، VHDL93 به تصویب IEEE برسد و به دنیا معرفی شود .
پس از این مرحله نیز هر ۵ سال یکبار تغییرات اندکی در VHDL انجام می شود که هدف آن بالا بردن انعطاف و کارایی VHDL است .

کاربردهای VHDL :

بیشترین کاربرد VHDL در طراحی و پیاده سازی مدارات دیجیتال توسط CPLD و خصوصا FPGA ها است .به طئری که با طراح مدار توسط VHDL ، به راحتی می توان آنرا بر روی انواع FPGA پیاده سازی کرد ؛ بی آنکه نیاز به طراحی شماتیک توسط نرم افزارهای استاندارد آن نوع FPGA باشد .
5/5 - (2 امتیاز)

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.

پکیج آموزش برنامه‌ نویسی پایتون در 24 ساعت
دانلود با لینک مستقیم

دسته بندی موضوعات

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه

نظرات

بازخوردهای خود را برای ما ارسال کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.