برنامه محاسبه وزن خود

برنامه محاسبه وزن خود

با سلام. در این مطلب پی دی اف آموزشی ساخت برنامه محاسبه وزن خود در دیگر سیارات منظومه شمسی با استفاده از Operator ها در برنامه نویسی جاوا را برای تمامی کاربران عزیز وب سایت آموزش برنامه نویسی سورس باران جهت دانلود قرار داده ایم. سناریویی که در این جلسه قرار است بر آن اساس یک برنامه بنویسیم به این شکل است که می خواهیم وزن کنونی خود را که روی کره زمین قرار داریم را وارد برنامه کرده سپس ببینیم که وزن ما روی سیارات دیگری مثل مشتری و زحل چه قدر است.کاربران عزیز بصورت کلی در این دوره آموزش مقدماتی جاوا شما کاربران گرامی با برنامه نویسی جاوا در سطح مقدماتی تا متوسطه و در قالب ۶۰ فایل PDF آشنا خواهید شد. امیدواریم که ما را تا انتهای این مجموعه همراهی نمایید.

جهت دانلود آموزش ساخت برنامه محاسبه وزن خود در دیگر سیارات منظومه شمسی با استفاده از Operator ها به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برنامه محاسبه وزن خود در دیگر سیارات منظومه شمسی با استفاده از Operator ها:

سناریویی که در این جلسه قرار است بر آن اساس یک برنامه بنویسیم به این شکل است که می خواهیم وزن کنونی خود را که روی کره زمین قرار داریم را وارد برنامه کرده سپس ببینیم که وزن ما روی سیارات دیگری مثل مشتری و زحل چه قدر است.بر اساس روشی در که در جلسه اول آموزش توضیح داده شد یک پروژه جدید جاوا به نام th9Session به معنی جلسه نهم ایجاد می کنیم و یک Class با نام Operator در آن ایجاد می کنیم. پس از باز کردن فایل، کدی همچون کد زیر را مشاهده خواهیم کرد:

 

همانطور که در آموزش های پیشین توضیح داده شد در زبان برنامه نویسی جاوا سه نوع Comment وجود دارد که در کد بالا ما دو نوع از Comment ها را مشاهده می کنیم. حال کلیه Comment ها را حذف کرده و کد ما به شکل زیر در خواهد آمد:

به خاطر داشته باشیم که برای حذف یک خط از کد می توانیم نشانگر موس خود را روی خطی از کد که می خواهیم حذف کنیم قرار داده سپس کلید کنترل را هم زمان با دکمه E فشار دهیم. به خاطر داشته باشیم که در زبان انگلیسی معادل مشتری Jupiter و معادل زحل Saturn می باشد. نکته ای که در همین ابتدای برنامه نویسی می بایست جزو عادات خود به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای قرار دهیم این است که برای هر بخش از کد خود که می نویسیم یک Comment قرار دهیم که در آینده دچار سردرگمی نشویم)روالی که در این سری از آموزش ها پیش گرفته شده، انتقال کامل مفاهیم با کمترین حجم مطلب ممکن است. از این رو فقط در موارد خیلی ضروری از
Comment ها استفاده خواهیم کرد(. اگر علاقمندان به برنامه نویسی با زبان انگلیسی آشنایی نداشته باشند، هم می توانند Comment های خود را به صورت فینگلیش بنویسند و هم می توانند به صورت فارسی بنویسند. فقط بایستی به خاطر داشته باشیم که اگر Comment های خود را به صورت فارسی بنویسیم، حتماً می بایست در حین Save کردن فایل جاوای خود گزینه Save as UTF-8 را انتخاب نماییم. پس از نوشتن Comment در مورد اولین خط از کد، می خواهیم اولین جمله را در بخش Console نمایش دهیم. به همین منظور طبق کد زیر عمل می کنیم:

از آنجا که خیلی از دوستان ممکن است دوست داشته باشند که از وزن خود در سیارات دیگر مطلع شوند، توصیه می کنیم که مقدار متغیر وزن روی کره زمین را وزن دقیق خودشان وارد نمایند. برای همین منظور یک متغیر از جنس double ایجاد می کنیم. علت اینکه متغیری از جنس int ایجاد نکردیم این است که ممکن است وزن برخی از ما دارای اعشار باشد که در این صورت حتماً نیاز داریم تا متغیری از جنس اعشاری را در نظر بگیریم. حال کد ما به صورت زیر خواهد بود:

اولین دستور نوشته شده بعد از Comment وظیفه دارد که جمله My weight on the Earth به معنی وزن من روی کره زمین را روی صفحه مانیتور به نمایش در آورد. متد print() این وظیفه را دارا است که چیزی را روی صفحه نمایش نشان دهد. چیزی که در مورد این متد حائز اهمیت است این است که پس از نمایش دادن متن داخلش، برنامه به خط بعد نرفته و هر آنچه که بخواهد در پنجره Console به نمایش در آید در ادامه آن خط قرار خواهد گرفت)در قسمت های آتی به طور مفصل پیرامون متدها در زبان برنامه نویسی جاوا صحبت خواهد شد(. در خط بعد ما اقدام به تعریف یک متغیر از جنس double کرده ایم که این قابلیت را دارا است که اعداد اعشاری را در خود ذخیره سازد. پس از در نظر گرفتن نامی برای متغیر خود پس از علامت = عددی را به عنوان مقدار آن در نظر گرفته و علامت ; را در انتهای Statement خود قرار می دهیم)بنده در اینجا وزن خودم که ۵۸ و
نیم است را در نظر گرفته ام(. در خط بعد مجدداً دستور System.out را نوشته اما این بار به جای متد print() از متد println() استفاده می کنیم و در نهایت یک علامت ; می گذاریم و نام متغیر خود را داخل آن می نویسیم تا از این طریق روی صفحه به نمایش در آید)در واقع فرق مابین کلمه print با کلمه println در این است که متد print() متن ما را روی صفحه چاپ می کند اما خط را به اتمام نمی رساند و مابقی نوشته های ما را در بخش های بعدی پس از نوشته ما قرار می دهد اما
این در حالی است که متد println() همانند Enter در نرم افزار Word عمل می کند که جمله را نوشته و به خط بعدی می رود.( علت اینکه بنده در مورد اول از متد print() استفاده کردم این بود که می خواستم مقدار عددی متغیر myWeightOnEarth به معنی وزن من روی کره زمین بلافاصله پس از جمله My weight on the earth قرار گیرد. علت این هم که یک فاصله بعد از کلمه Earth قرار دادم این بود که عدد ۸۵٫۵ به واژه Earth نچسبد. حال چنانچه ما فرمان اجرا را از طریق منوی اصلی گزینه Run و مجدداً زیرشاخه Run یا کلید Fn + F5 صادر کنیم، در بخش Console نرم افزار اکلیپس جمله My weight on the earth 85.5 به نمایش در خواهد آورد. در این بخش از برنامه نویسی می خواهیم وزن خود را در سیارات مشتری و زحل محاسبه نماییم. با یک سرچ ساده در اینترنت بنده میزان جاذبه دو سیاره دیگر را نسبت به کره زمین پیدا کرده که عبارتند از مشتری معادل با ۲٫۵۴ و زحل معادل با ۱٫۰۸ )لازم به ذکر است که این نوع محاسبه و اعداد ممکن است تا حدودی با واقعیت تفاوت داشته باشند. نکته ای که در این تمرین مد نظر ما است به کار گیری Operator ها یا اعمال اصلی ریاضیاتی در زبان برنامه نویسی جاوا می باشد(. حال به صورت زیر کد های مرتبط با دو سیاره دیگر را می نویسیم:

در بخش بعدی از کد خود یک Comment قرار می دهیم تا متوجه شویم که کد مربوط به وزن ما روی سیاره مشتری در کجای برنامه قرار گرفته است. سپس همچون مراحل قبل عمل کرده اما این بار جمله My weight on the Jupiter به معنی وزن من روی سیاره مشتری را داخل علامت “ “ می نوی%D