آموزش Workflow – آموزش کار با اکتیویتی Flowchart

آموزش Workflow – آموزش کار با اکتیویتی Flowchart

با سلام و عرض ادب. در خدمت دوستان عزیز هستیم با آموزش Workflow – آموزش کار با اکتیویتی Flowchart از وب سایت آموزش برنامه نویسی سورس باران. در این دوره، آموزش Workflow در ۴۶ جلسه بصورت متنی به شما آموزش داده خواهد شد. لطفا تا انتها با ما همراه باشید…

این دوره جهت حفظ حقوق نویسنده از سایت حذف شده، مطالب جدیدتری بزودی در سایت قرار میگیرد

گردش کار (Workflow)

گردش کار، مجموعه ای از فعالیت ها است که برای تکمیل یک وظیفه لازم است. به بیانی دیگر، گردش کار به افراد درمستند سازی و مدیریت وظایف در پروژه ها کمک می کند و این امر با پیاده سازی فرایند های کاری روی مستندات محقق می گردد. گردش کار به سازگاری فرآیندهای کاری در سازمان ها کمک می کند و همچنین میزان تاثیر گذاری سازمان ها و تولیدات را با مدیریت وظایف و مراحلی که در فرایند های کاری وجود دارند، بهبود می دهد.

سازمان ها از گردش کار برای مشارکت کارکنان در انجام وظیفه و همگام سازی داده ها در بین سیستم ها استفاده می کنند و از آن در رسیدن به اهدافی چون بهره وری بیشتر، مسئولیت پذیری بیشتر و سود بیشتر بهره می جویند. برای این موضوع تعاریف بسیاری آورده شده است، می توان گفت گردش کار گاهی به عنوان مجموعه ای از وظایف که یک خروجی را تولید می کنند، تعریف می شود. به علاوه گردش کار به جابه جایی خودکار مستندات یا داده ها در یک توالی از فعالیت ها و وظایف ها که به یک فرایند مربوط می شوند، نیز گفته می شود.

گردش کار می تواند با امکان اضافه کردن منطق کسب وکار به مستندات و آیتم ها در فرایند کاری، برای کنترل فرآیند های کسب وکاری در یک سازمان مورد استفاده قرار گیرد. منطق کاری مجموعه ای از دستورالعمل هاست و گردش کار، این مجموعه از دستور العمل ها که باید در طی فرایند بر روی یک مستند یا آیتم اتفاق افتد را مشخص و کنترل می کند.

گردش کار هزینه و زمان را در اجرای فرایند های کاری با نظارت بر آن ها کم می کند. به طور مثال با مشاهده مستندات، مدیریت و رهگیری وظایف افراد که در فرایند درگیر هستند این امر را محقق می نماید.علاوه بر آن در گردش کار می توان یک مستند را بین گروهی از افراد برای تایید ارسال کنید و زمانی که گردش کار در حال انجام گرفتن بود افراد می توانند با رهگیری فرایند متوجه شوند که کار راچه کسانی تایید کرده و وضعیت نهایی کار چیست؛ در نهایت زمانی که فرایند به پایان برسد یک اعلان برای مالک گردش کار ارسال می شود. یک مثال از روال گردش کار در شکل زیر نشان داده شده است :

نمونه هایی از گردش کار:

گردش های کار با توجه به اهدافی که دارند شناخته می شوند. در زیر به چند نمونه از گردش های کار آورده شده است:

۱- گردش کار مدیریت مستندات:

سازمان های بسیاری هستند که این گردش کار را در دل سازمان خود دارند. به عبارتی، یک مستند نیاز به تایید، تغییر و اضافه کردن متن در طی یک گردش کاری از این نوع را دارد.

۲- خدمات مشتریان (پیگیری سفارش)

این گردش کار به مشتری اجازه می دهد در صورتی که در سازمان درخواستی را ثبت کرده است، بتواند آن را رهگیری کرده و در آن تغییراتی را اعمال کند.

۳- مدیریت تعطیلات

گردش کاری که شامل مدیریت تعطیلات کاربر، رزرو هتل، رزرو پرواز و سایر اقدامات مربوط به آژانس های مسافرتی است.

اجزای گردش کار:

یک گردش کار می تواند به صورت نمودار های فنی فرمال یا غیر فرمال نمایش داده شود که به صورت مجموعه ای از جریان ها بین مراحل پردازش است. گردش کار اصولا توسط سه پارامتر زیر تعریف می شود:

۱- مقدار ورودی: شامل اطلاعات و مقادیری است که برای کامل شدن یک مرحله از گردش کار، مورد نیاز است.

۲- قوانین تغییر: الگوریتم هایی که توسط نقش های انسانی یا سیستمی یا ترکیبی از هر دو انجام می شود را قوانین تغییر گویند.

۳- مقدار خروجی: اطلاعات و مقادیری که توسط هر مرحله تولید شده و به عنوان ورودی به مرحله بعد داده می شود را گویند.

گردش ها کار به سه دسته تقسیم می شوند:

۱- ترتیبی: دراین گردش کار برگشت به مرحله قبل وجود ندارد.

۲- سیستمی: این گردش کارها پیچیده تر هستند و امکان بازگشت به مرحله قبل را نیز دارند.

۳- مبتنی بر قوانین: این دسته همانند گردش کارهای ترتیبی هستند اما با این تفاوت که قوانین هستند که پیشرفت در فرایند را تعیین می کنند.

گردش کاری به سه حالت ممکن است شروع شود:

۱- زمانبندی شده: با توجه به زمانی که برای شروع و تکرار آن در نظر گرفته شده است، شروع می شود.

۲- فرم: در واقع رایج ترین نوع شروع در گردش کار است که کاربر با پر کردن فرم و ارسال آن، گردش کار را به جریان می اندازد.

۳- API: سیستم های دیگر می توانند یک گردش کار را در قالب پیامک اعلان یا وب سرویس و به کمک API شروع کنند.

مزایای استفاده از سیستم ها با قابلیت گردش کار:

۱- افزایش تولید: گردش های کاری مکانیزه شده، زمان انجام کارها را کاهش داده و درنتیجه تولید و بهره وری را افزایش می دهند.

۲- شفافیت: به مدیران این امکان را می دهد که متوجه شوند که در فرایند های کاری آن ها در لحظه چه اتفاقاتی رخ می دهد.

۳- انعطاف پذیری بالا در تغییرات: گردش ها کار این اجازه را به سازمان ها می دهد که به راحتی و به سرعت در فرایند های خود تغییرات لازم را ایجاد کنند.

۴- مسئولیت پذیری بهتر: نظارت و پایش اجرای فرایند های کسب و کار امکان ایجاد معیار هایی را برای بهبود مستمر فرایند ها ایجاد می نماید.

منابع : Introduction-to-workflows

bpm-tutorial/workflow-tutorial

Workflow_Fundamentals

what-is-workflow

 

 آموزش کار با اکتیویتی Flowchart در Workflow

نحوه ی بوجود آمدن فلوچارت، تاریخچه طول و درازی دارد. فلوچارت ابتدا توسط Frank Gilbreth در سال 1921 مطرح شد و ایشان ابزاری را برای استفاده از آن در مهندسی صنایع معرفی نمودند. بعنوان یک برنامه نویس شاید قبلاً تجربه استفاده از فلوچارت ها را در رسم یک پروسه یا یک الگوریتم داشته باشید. در این بخش از آموزش Workflow، قصد داریم بازی حدث اعداد را با استفاده از فلوچارت پیاده کنیم. همچنین در این آموزش، نحوه ی استفاده از اکتیویتی FlowDecision را فراخواهید گرفت.

 

Greetings and admirable wisdom. We are at the service of our dear friends by working with Workflow Training - Working with the Flowchart Activity from the Source of Rainwriting Learning Web site. In this course, Workflow training will be provided to you in 46 sessions. Please come to the end with us ...

 Learn how to work with the Flowchart in Workflow

How to create a flowchart has a long history. The flowchart was first introduced by Frank Gilbreth in 1921, and he introduced a tool for its use in industrial engineering. As a programmer, you may have already experienced the use of flowcharts in drawing a process or an algorithm. In this part of the Workflow tutorial, we plan to use the flowchart to manipulate the numbering of the game. Also, in this tutorial, you will learn how to use the FlowDecision activity.

 
Steps to do the job

The GuessNumberGameInFlowChart workflow project consists of the following 5 steps:

    Create a Project Workflow Console Application
    Create a ReadNumberActivity class to get a user-guided number
    Workflow design and how to use the Flowchart activity
    Run Workflow
    How does GuessNumberGameInFlowChart workflow work?

 
Create a Project Workflow Console Application

Create a new Workflow Console Application and name it GuessNumberGameInFlowChart.

 
Create a ReadNumberActivity class to get a user-guided number

Right-click on the GuessNumberGameInFlowChart project in the Solution Explorer panel and select Add -> New Item.

In the Add New Item window, put the filename "ReadNumberActivity.cs" and click the Add button.

Now open the ReadNumberActivity.cs file and paste the following code into it, then build it Save and Project:

using system;
using System.Collections.Generic;
using system.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
using System.Activities;

namespace GuessNumberGameInFlowChart
{
    public sealed class ReadNumberActivity: CodeActivity
    {
        public OutArgument OutNumber {get; set; }
        protected override void Execute (CodeActivityContext context)
        {
            OutNumber.Set (context, Int32.Parse (Console.ReadLine ()));
        }
    }
}
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

using system;
using System.Collections.Generic;
using system.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
using System.Activities;
 
namespace GuessNumberGameInFlowChart
{
    public sealed class ReadNumberActivity: CodeActivity
    {
        public OutArgument OutNumber {get; set; }
        protected override void Execute (CodeActivityContext context)
        {
            OutNumber.Set (context, Int32.Parse (Console.ReadLine ()));
        }
    }
}

 
Workflow design and how to use the Flowchart activity

Open the Workflow1.xaml file from the Solution Explorerr panel and design the Workflow as follows:

    From the ToolBox panel, select the Flowchart activity and drag the workflow to the rest of the work as shown below:

Run Workflow

Set up the GuessNumberGameInFlowChart project as a StartUp project and press Ctrl + F5 shortcut to run Workflow. This will save the Workflow and will display the result without debugging. As you can see, we were able to get the desired number with 6 duplicates (32) ...!

 
How does GuessNumberGameInFlowChart workflow work?

Now that you read the lessons learned in this section and the previous section (Activity DoWhile and IfElse), we found that we can use Sequence or Flowchart for designing Workflow. The question now is when to use the Flowchart activity when it comes to Activity Sequence and when it comes to ActiveX?

To answer this question, there is a very simple rule ...!

If your workflow program is backward, you should use the Flowchart and otherwise use the Sequence.

tip!!! WF 4.0 does not have State Machine functionality, so one way to design Workflows that require a State Machine is to use the Flowchart activity. But note that in the .NET Framework 4.5. Or the WF 4.5 has added the State Machine feature. Learn more about State Machine in the coming lessons.

 

5/5 - (1 امتیاز)

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.

پکیج صفر تا صد آموزش بین المللی لینوکس

دسته بندی موضوعات

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه

نظرات

بازخوردهای خود را برای ما ارسال کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.