آموزش برنامه نویسی Go – قواعد برنامه نویسی GO

آموزش برنامه نویسی Go – قواعد برنامه نویسی GO

در خدمت دوستان عزیز هستیم با آموزش برنامه نویسی Go – قواعد برنامه نویسی GO از وب سایت آموزش برنامه نویسی سورس باران. در این مطلب قواعد برنامه نویسی GO توضیح خواهید داد. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید…

آموزش برنامه نویسی Go – قواعد برنامه نویسی GO

قالب پایه نوشتن کد نویسی GO

شما یک ساختار ساده از یک برنامه GO را دیدید پس کار شما در فهم مفاهیم دیگر این زبان برنامه نویسی راحت شده است

نشانه ها در زبان Go

یک برنامه Go از نشانه های مختلفی تشکیل شده است Token یک کلمه کلیدی،یک شناسایی کننده،یک رشته حرفی یا یک سمبل  است. برای مثال دستورات زیر شامل شش نشانه است نشانه های مستقل عبارتند از:

جداکننده خط

در برنامه تحت Go جداکننده خط یک دستور به پایان رسانننده است یعنی هر دستور مستقل یک جداکننده ویژه مثل”;” نیاز ندارد کامپایلر Go بطور خودکار یک تمام کننده دستورات “;” برای نشان دادن یک موجودیت منطقی قرار میدهد برای مثال کدهای زیر دو دستور متفاوت هستند

کامنت ها

کامنت ها یا توضیحات به شما در خواندن راحتتر کد کمک میکند ولی بوسیله کامپایلر در نظر گرفته نمیشود با کاراکتر/* شروع وبا*/ پایان می یابد مثل:

/* my first program in Go */

شما نمیتوانید کامنتت هایی داخل یک کامنت قراردهید

شناساگر ها

شناساگر Go یک نام است که برای شناسایی یک متغیر،تابع یا هر ایتم تعریف شده توسط کاربر به کار میرود.یک شناساگر با حرف AتاZبزرگ یا کوچک یا حتی یک زیر خط( _ )شروع میشودکه با صفر یا حرف های دیگر،زیر خط ها یا ارقام 0 تا 9 دنبال میشود

identifier = letter { letter | unicode_digit }

این زبان به شما اجازه استفاده از کاراکتر های ویژه مثل @, $, %  در داخل یک شناساگر نمیدهد. Go به حروف کوچک وبزرگ حساس است .موارد زیر نمونه ای از شناساگر ها قابل قبول در Go هستند

کلمات کلیدی

لیست زیر کلمه های رزرو شده در Go را نشان میدهد این کلمات کلیدی نمیتوانند بعنوان متغیر یا ثابت استفاده شوند

فضاهای سفید (whitespace) در Go

یک خط شامل فضای سفید مثل یک کامنت بعنوان خط خالی در نظر گرفته میشود و کامپایلر آن را در نظر نمیگیرد Whitespace یک اصطلاح برای توضیح خط های خالی،تب ها،خط جدید و کامنت ها است این فضاهای سفید یک قسمت از دستورات را از قسمت های دیگر جدامیکندو کامپایلر را قادر به شناسایی یک عنصر در دستورات میکند مثل متغیر نوعInt تمام میشود و عنصر بعدی شروع میشود مانند دستور زیر

حداقل باید یک کاراکتر whitespace معمولا همان فاصله بین age و int وجود داشته باشد تا کامپایلر قادر به تمایز و تشخیص آنها باشد یک مثال دیگر

هیچ کاراکتر whitespace بین fruit و= یا بین = و apples لازم نیست اگر چه میتوانید برای خواناتر شدن کدتان میتوانید بگذارید…

 

 

لیست مطالب جلسه قبل برنامه نویسی Go

  1. آموزش برنامه نویسی Go – زبان برنامه نویسی گو چیست؟ آشنایی با زبان و محیط برنامه نویسی Go
  2. آموزش برنامه نویسی Go – ساختار برنامه نویسی GO