اجزای برنامه در برنامه نویسی اندروید

4 سال پیش

اجزای برنامه در برنامه نویسی اندروید

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، با اجزای برنامه در برنامه نویسی اندروید آشنا خواهید شد.

اجزای برنامه اندروید، عناصر اساسی ساخت یک برنامه اندرویدی هستند. این مولفه ها با پرونده manifest برنامه AndroidManifest.xml همراه هستند كه هر مولفه برنامه و نحوه تعامل آنها را توصیف می كند.

چهار جز اصلی زیر وجود دارد که می توانند در یک برنامه اندروید استفاده شوند :

اجزا و توضیحات
۱

Activities

 رابط کاربر را نشان می دهد و تعامل کاربر را با صفحه تلفن هوشمند کنترل می کنند.

۲

Services

 پردازش پس زمینه مرتبط با یک برنامه را کنترل می کنند.

۳

Broadcast Receivers

ارتباط بین سیستم عامل اندروید و برنامه ها را کنترل می کنند.

۴

Content Providers

 به مدیریت مسائل مربوط به داده ها و پایگاه داده می پردازند.

 

Activities

فعالیت (Activity) نشان دهنده یک صفحه منفرد با یک رابط کاربری است، فعالیت کوتاه مدت فعالیتهایی را روی صفحه انجام می دهد. به عنوان مثال، یک برنامه ایمیل ممکن است فعالیتی داشته باشد که لیستی از ایمیل های جدید را نشان دهد ، فعالیت دیگری برای نوشتن ایمیل و فعالیت دیگری برای خواندن ایمیل ها باشد. اگر برنامه ای بیش از یک فعالیت داشته باشد، یکی از آنها باید به عنوان فعالیتی که هنگام راه اندازی برنامه ارائه می شود علامت گذاری شود.

یک فعالیت بصورت زیر کلاس از کلاس Activity بصورت زیر پیاده سازی می شود –

public class MainActivity extends Activity {
}

 

Services

سرویس (Service) بخشی است که برای انجام عملیات طولانی مدت در پس زمینه اجرا می شود. به عنوان مثال، یک سرویس ممکن است در پس زمینه موسیقی را پخش کند، در حالی که کاربر در برنامه دیگری است، یا ممکن است داده ها را از طریق شبکه دریافت کند بدون اینکه تعامل کاربر با یک فعالیت مسدود شود.

یک سرویس به عنوان زیر کلاس از کلاس Service به شرح زیر پیاده سازی می شود –

public class MyService extends Service {
}

 

 

Broadcast Receivers

گیرنده های پخش (Broadcast Receivers) به سادگی به پیام های پخش شده از برنامه های دیگر یا از سیستم پاسخ می دهند. به عنوان مثال، برنامه ها همچنین می توانند پخش را آغاز کنند تا سایر برنامه ها بدانند که برخی از داده ها در دستگاه بارگیری شده اند و برای آنها در دسترس است، بنابراین این گیرنده پخش است که این ارتباط را رهگیری کرده و اقدامات مناسب را آغاز می کند.

یک گیرنده پخش به عنوان یک زیر کلاس از کلاس BroadcastReceiver اجرا می شود و هر پیام به عنوان یک شی Intent پخش کننده است.

public class MyReceiver  extends  BroadcastReceiver {
   public void onReceive(context,intent){}
}

 


Content Providers

یک جز ارائه دهنده محتوا، داده ها را از یک برنامه به دیگر برنامه ها در صورت درخواست ارائه می دهد. چنین درخواست هایی با استفاده از متدهای کلاس ContentResolver انجام می شود. داده ها ممکن است به طور کامل در سیستم فایل، پایگاه داده یا مکان دیگری ذخیره شوند.

یک ارائه دهنده محتوا به عنوان یک زیر کلاس از کلاس ContentProvider پیاده سازی می شود و باید یک مجموعه استاندارد API را اجرا کند که سایر برنامه ها را قادر به اجرا می کند.

public class MyContentProvider extends ContentProvider { public void onCreate(){} }

 

دیگر اجزای برنامه اندروید

اجزای دیگری نیز وجود دارد که در ساخت نهادهای فوق الذکر، منطق آنها و ارتباط بین آنها استفاده خواهد شد. این اجزا عبارتند از:

Components & Description
۱

Fragments

بخشی از رابط کاربری را در یک فعالیت نشان می دهد.

۲

Views

عناصر رابط کاربری که روی صفحه کشیده می شوند از جمله دکمه ها، فرم ها و غیره

۳

Layouts

سلسله مراتبی را مشاهده کنید که قالب صفحه و شکل ظاهری نماها را کنترل می کنند.

۴

Intents

اجزای سیم کشی را با هم پیام می دهد.

۵

Resources

عناصر خارجی، مانند رشته ها، ثابت ها و تصاویر قابل ترسیم.

۶

Manifest

فایل پیکربندی برنامه.

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی اندروید

  1. نگاهی کلی به برنامه نویسی اندروید
  2. تنظیمات محیط در برنامه نویسی اندروید
  3. معماری برنامه نویسی اندورید

 

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه