آرگومان ‌های پیش ‌فرض و نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

4 سال پیش
آرگومان ‌های پیش ‌فرض و نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

آرگومان‌ های پیش‌ فرض و نام‌ دار در برنامه نویسی کاتلین

در این مقاله از مجموعه آموزش های برنامه نویسی سایت سورس باران، با کمک مثالهایی با آرگومان ‌های پیش ‌فرض و نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین آشنا خواهید شد.

 

آرگومان ‌های پیش ‌فرض در برنامه نویسی کاتلین

در برنامه نویسی کاتلین، می توانید مقادیر پیش فرض پارامترها را در تعریف تابع ارائه دهید.

اگر تابع با آرگومان های ارسالیفراخوانی شود، از آن آرگومان ها به عنوان پارامتر استفاده می شود. با این حال، اگر تابع بدون ارسال آرگومان (ها) فراخوانی شود، از آرگومان پیش فرض استفاده می شود.

 

آرگومان ‌های پیش ‌فرض در برنامه نویسی کاتلین چگونه کار می کنند؟

حالت اول: همه آرگومان‌ها ارسال شوند

آرگومان ‌های پیش ‌فرض و نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

تابع foo () دو آرگومان می گیرد. آرگومان ها با مقادیر پیش فرض ارائه می شوند. اما تابع foo () با ارسال هر دو آرگومان در برنامه فوق فراخوانی می شود. از این رو، آرگومان های پیش فرض استفاده نمی شوند. مقدار حرف و عدد در تابع foo () به ترتیب “x” و ۲ خواهد بود.

حالت دوم: همه آرگومان‌ها ارسال نشوند

آرگومان ‌های پیش ‌فرض و نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

در اینجا، فقط اولین آرگومان به تابع foo () ارسال می شود. از این رو، اولین آرگومان از مقدار ارسال شده به تابع استفاده می کند. با این حال،  آرگومان دوم یعنی number مقدار پیش فرض را می گیرد ، زیرا آرگومان دوم در طی فراخوانی تابع ارسال نشده است. مقدار حرف و عدد در تابع foo () به ترتیب “y” و ۱۵ خواهد بود.

حالت سوم: هیچ یک از آرگومان‌ها ارسال نشوند

 

آرگومان ‌های پیش ‌فرض و نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

در اینجا، تابع foo () بدون ارسال  هیچ آرگومانی فراخوانی می شود. از این رو، هر دو آرگومان از مقادیر پیش فرض خود استفاده می کنند. مقدار حرف و عدد در تابع foo () به ترتیب ‘a’ و ۱۵ خواهد بود.

 

مثال: آرگومان ‌های پیش ‌فرض در برنامه نویسی کاتلین

fun displayBorder(character: Char = '=', length: Int = 15) {
    for (i in 1..length) {
        print(character)
    }
}

fun main(args: Array<String>) {
    println("Output when no argument is passed:")
    displayBorder()

    println("\n\n'*' is used as a first argument.")
    println("Output when first argument is passed:")
    displayBorder('*')

    println("\n\n'*' is used as a first argument.")
    println("5 is used as a second argument.")
    println("Output when both arguments are passed:")
    displayBorder('*', 5)

}

 

هنگامی که برنامه را اجرا می کنید، خروجی به شکل زیر می باشد:

Output when no argument is passed:
===============

'*' is used as a first argument.
Output when first argument is passed:
***************

'*' is used as a first argument.
۵ is used as a second argument.
Output when both arguments are passed:
*****

 

آرگومان نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

قبل از صحبت در مورد آرگومان نام ‌دار، اجازه دهید کمی تغییر در کد بالا را ایجاد کنیم:

fun displayBorder(character: Char = '=', length: Int = 15) {
    for (i in 1..length) {
        print(character)
    }
}

fun main(args: Array<String>) {
    displayBorder(5)
}

 

در اینجا، ما سعی می کنیم آرگومان دوم را به تابع displayBorder () ارسال کنیم و برای اولین آرگومان از آرگومان پیش فرض استفاده کنیم. با این حال، این کد باعث  خطا می شود. به این دلیل که کامپایلر فکر می کند ما سعی داریم مقدار ۵ (مقدار Int) را به کاراکتر (نوع Char) ارائه دهیم.

برای حل این وضعیت می توان از آرگومان نام ‌دار استفاده کرد. در ادامه نحوه استفاده از آن را مشاهده می کنید:

 

مثال: آرگومان نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

fun displayBorder(character: Char = '=', length: Int = 15) {
    for (i in 1..length) {
        print(character)
    }
}

fun main(args: Array<String>) {
    displayBorder(length = 5)
}

 

هنگامی که برنامه را اجرا می کنید، خروجی به شکل زیر می باشد:

=====

 

در برنامه فوق، ما با استفاده از آرگومان نام دار (length = 5) مشخص می کنیم که پارامتر طول در تعریف تابع باید این مقدار را بگیرد (موقعیت آرگومان مهم نیست).

آرگومان ‌های پیش ‌فرض و نام ‌دار در برنامه نویسی کاتلین

اولین کاراکتر آرگومان از مقدار پیش فرض ‘=’ در برنامه استفاده می کند.

 

منبع.

 

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی کاتلین

  1. معرفی کاتلین،  Kotlin Hello World – اولین برنامه کاتلین
  2. انواع متغیرهای پایه در کاتلین
  3. عملگرهای برنامه نویسی کاتلین
  4. تبدیل نوع در برنامه نویسی کاتلین
  5. عبارت ها، گزاره ها و بلوک ها در برنامه نویسی کاتلین
  6. کامنت ها در برنامه نویسی کاتلین
  7. ورودی / خروجی پایه در برنامه نویسی کاتلین
  8. عبارت if در برنامه نویسی کاتلین
  9. عبارت when در برنامه نویسی کاتلین
  10. حلقه های while و do … while در برنامه نویسی کاتلین
  11. حلقه for در برنامه نویسی کاتلین
  12. عبارت break در برنامه نویسی کاتلین
  13. عبارت continue در برنامه نویسی کاتلین
  14. توابع در برنامه نویسی کاتلین
  15. فراخوانی تابع میانوندی در برنامه نویسی کاتلین
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه