آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون ۳

3 سال پیش
آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون 3

آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون ۳

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون ۳ خواهیم پرداخت.

متغیرها چیزی نیستند جز مکان های ذخیره شده حافظه برای ذخیره مقادیر. این بدان معناست که وقتی یک متغیر ایجاد می کنید، مقداری فضا در حافظه ذخیره می کنید.

بر اساس نوع داده یک متغیر، مفسر حافظه را تخصیص می دهد و تصمیم می گیرد چه چیزی را می توان در حافظه رزرو شده ذخیره کرد. بنابراین، با اختصاص انواع داده های مختلف به متغیرها، می توانید اعداد صحیح، اعشاری یا کاراکترها را در این متغیرها ذخیره کنید.

تخصیص مقادیر به متغیرها در پایتون ۳

متغیرهای پایتون برای رزرو فضای حافظه نیازی به اعلان صریح ندارند. زمانی که مقداری را به یک متغیر اختصاص دهید، اعلان به صورت خودکار انجام می شود. علامت مساوی (=) برای تخصیص مقادیر به متغیرها استفاده می شود.

عملوند سمت چپ عملگر = نام متغیر و عملوند سمت راست عملگر = مقدار ذخیره شده در متغیر است. به عنوان مثال –

#!/usr/bin/python3

counter = 100          # An integer assignment
miles   = 1000.0       # A floating point
name    = "John"       # A string

print (counter)
print (miles)
print (name)

 

در اینجا، ۱۰۰، ۱۰۰۰٫۰ و “John” مقادیری هستند که به ترتیب به متغیرهای شمارنده، مایل و نام اختصاص داده شده اند. این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

۱۰۰
۱۰۰۰٫۰
John

 

تخصیص چندگانه

پایتون به شما این امکان را می دهد که یک مقدار را به چندین متغیر به طور همزمان اختصاص دهید.

به عنوان مثال –

a = b = c = 1

 

در اینجا یک شی عدد صحیح با مقدار ۱ ایجاد می شود و هر سه متغیر به یک مکان حافظه اختصاص داده می شوند. همچنین می توانید چندین شی را به چندین متغیر اختصاص دهید. به عنوان مثال –

a, b, c = 1, 2, "john"

 

در اینجا، دو شیء عدد صحیح با مقادیر ۱ و ۲ به ترتیب به متغیرهای a و b و یک شی رشته با مقدار “john” به متغیر c اختصاص داده شده است.

انواع داده های استاندارد در پایتون ۳

داده های ذخیره شده در حافظه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، سن یک فرد به عنوان یک مقدار عددی و آدرس او به عنوان کاراکترهای الفبایی ذخیره می شود. پایتون انواع داده های استاندارد مختلفی دارد که برای تعریف عملیات ممکن بر روی آنها و روش ذخیره سازی برای هر یک از آنها استفاده می شود.

پایتون پنج نوع داده استاندارد دارد –

  • اعداد
  • رشته
  • فهرست
  • تاپل
  • دیکشنری

اعداد پایتون

انواع داده های عددی مقادیر عددی را ذخیره می کنند. اشیاء اعداد زمانی ایجاد می شوند که یک مقدار به آنها اختصاص دهید. به عنوان مثال –

var1 = 1
var2 = 10

 

همچنین می توانید ارجاع به یک شی عددی را با استفاده از دستور del حذف کنید. نحو دستور del − است

del var1[,var2[,var3[....,varN]]]]

 

با استفاده از عبارت del می توانید یک شی یا چندین شی را حذف کنید.

به عنوان مثال –

del var
del var_a, var_b

 

پایتون از سه نوع عددی مختلف پشتیبانی می کند

  • int (اعداد صحیح)
  • شناور (مقدارهای واقعی ممیز شناور)
  • مختلط (اعداد مختلط)

تمام اعداد صحیح در Python3 به صورت اعداد صحیح طولانی نمایش داده می شوند. از این رو، هیچ نوع عدد جداگانه ای وجود ندارد.

مثال ها

در اینجا چند نمونه از اعداد –

 

int شناور مختلط
۱۰ ۰٫۰ ۳٫۱۴j
۱۰۰ ۱۵٫۲۰ ۴۵٫j
-۷۸۶ -۲۱٫۹ ۹٫۳۲۲e-36j
۰۸۰ ۳۲٫۳+e18 .۸۷۶j
-۰۴۹۰ -۹۰٫ -.۶۵۴۵+۰J
-۰x260 -۳۲٫۵۴e100 ۳e+26J
۰x69 ۷۰٫۲-E12 ۴٫۵۳e-7j

 

یک عدد مختلط از یک جفت مرتب از اعداد ممیز شناور واقعی تشکیل شده است که با x + yj نشان داده می شوند، که در آن x و y اعداد واقعی و j واحد خیالی است.

رشته های پایتون

رشته‌ها در پایتون به‌عنوان مجموعه‌ای از کاراکترهای پیوسته که در علامت‌های نقل قول نشان داده شده‌اند، شناسایی می‌شوند. پایتون به یک جفت نقل قول تکی یا دوگانه اجازه می دهد. زیرمجموعه‌های رشته‌ها را می‌توان با استفاده از عملگر برش ([ ] و [:]) با شاخص‌هایی که از ۰ در ابتدای رشته شروع می‌شوند و مسیر خود را از ۱- تا انتها ادامه می‌دهند، در نظر گرفت.

علامت مثبت (+) عملگر الحاق رشته و ستاره (*) عملگر تکرار است. به عنوان مثال –

#!/usr/bin/python3

str = 'Hello World!'

print (str)          # Prints complete string
print (str[0])       # Prints first character of the string
print (str[2:5])     # Prints characters starting from 3rd to 5th
print (str[2:])      # Prints string starting from 3rd character
print (str * 2)      # Prints string two times
print (str + "TEST") # Prints concatenated string

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

Hello World!
H
llo
llo World!
Hello World!Hello World!
Hello World!TEST

 

لیست های پایتون

لیست ها متنوع ترین نوع داده های مرکب پایتون هستند. یک لیست شامل مواردی است که با کاما از هم جدا شده اند و در داخل کروشه ([]) محصور شده اند. لیست ها تا حدی شبیه به آرایه ها در C هستند. یکی از تفاوت های آنها این است که همه موارد متعلق به یک لیست می توانند از نوع داده های متفاوتی باشند.

مقادیر ذخیره شده در یک لیست را می توان با استفاده از عملگر برش ([ ] و [:]) با ایندکس هایی که از ۰ در ابتدای لیست شروع می شوند و به پایان -۱ ادامه می دهند، دسترسی پیدا کرد. علامت مثبت (+) عملگر الحاق لیست و ستاره (*) عملگر تکرار است. به عنوان مثال –

#!/usr/bin/python3

list = [ 'abcd', 786 , 2.23, 'john', 70.2 ]
tinylist = [123, 'john']

print (list)          # Prints complete list
print (list[0])       # Prints first element of the list
print (list[1:3])     # Prints elements starting from 2nd till 3rd 
print (list[2:])      # Prints elements starting from 3rd element
print (tinylist * 2)  # Prints list two times
print (list + tinylist) # Prints concatenated lists

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

['abcd', 786, 2.23, 'john', 70.200000000000003]
abcd
[۷۸۶, ۲٫۲۳]
[۲٫۲۳, 'john', 70.200000000000003]
[۱۲۳, 'john', 123, 'john']
['abcd', 786, 2.23, 'john', 70.200000000000003, 123, 'john']

 

تاپل های پایتون

تاپل یکی دیگر از انواع داده های توالی است که شبیه به لیست است. یک تاپل از تعدادی مقدار تشکیل شده است که با کاما از هم جدا شده اند. با این حال، بر خلاف لیست ها، تاپل ها در داخل پرانتز قرار می گیرند.

تفاوت اصلی بین لیست ها و تاپل ها این است که – لیست ها در پرانتز ( [ ] ) قرار می گیرند و عناصر و اندازه آنها قابل تغییر است، در حالی که تاپل ها در پرانتز ( ( ) قرار می گیرند و نمی توانند به روز شوند. تاپل ها را می توان به عنوان لیست های فقط خواندنی در نظر گرفت. به عنوان مثال –

#!/usr/bin/python3

tuple = ( 'abcd', 786 , 2.23, 'john', 70.2  )
tinytuple = (123, 'john')

print (tuple)           # Prints complete tuple
print (tuple[0])        # Prints first element of the tuple
print (tuple[1:3])      # Prints elements starting from 2nd till 3rd 
print (tuple[2:])       # Prints elements starting from 3rd element
print (tinytuple * 2)   # Prints tuple two times
print (tuple + tinytuple) # Prints concatenated tuple

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

('abcd', 786, 2.23, 'john', 70.200000000000003)
abcd
(۷۸۶, ۲٫۲۳)
(۲٫۲۳, 'john', 70.200000000000003)
(۱۲۳, 'john', 123, 'john')
('abcd', 786, 2.23, 'john', 70.200000000000003, 123, 'john')

 

کد زیر با tuple نامعتبر است، زیرا ما سعی کردیم یک تاپل را به روز کنیم که مجاز نیست. مورد مشابه با لیست ها امکان پذیر است

#!/usr/bin/python3

tuple = ( 'abcd', 786 , 2.23, 'john', 70.2  )
list = [ 'abcd', 786 , 2.23, 'john', 70.2  ]
tuple[2] = 1000    # Invalid syntax with tuple
list[2] = 1000     # Valid syntax with list

 

دیکشنری پایتون

دیکشنری های پایتون نوعی جدول هش هستند. آنها مانند آرایه های انجمنی یا هش های موجود در پرل کار می کنند و از جفت های کلید-مقدار تشکیل شده اند. یک کلید دیکشنری می تواند تقریباً از هر نوع پایتون باشد، اما معمولاً اعداد یا رشته ها هستند. از طرف دیگر، مقادیر می توانند هر شی پایتون دلخواه باشند.

دیکشنری ها با کروشه ({ }) محصور شده اند و مقادیر را می توان با استفاده از پرانتزهای مربعی ([]) اختصاص داد و به آنها دسترسی داشت. به عنوان مثال –

#!/usr/bin/python3

dict = {}
dict['one'] = "This is one"
dict[2]     = "This is two"

tinydict = {'name': 'john','code':6734, 'dept': 'sales'}

print (dict['one'])       # Prints value for 'one' key
print (dict[2])           # Prints value for 2 key
print (tinydict)          # Prints complete dictionary
print (tinydict.keys())   # Prints all the keys
print (tinydict.values()) # Prints all the values

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

This is one
This is two
{'name': 'john', 'dept': 'sales', 'code': 6734}
dict_keys(['name', 'dept', 'code'])
dict_values(['john', 'sales', 6734])

 

 

دیکشنری هیچ مفهومی از نظم در میان عناصر ندارند. این نادرست است که بگوییم عناصر از نظم خارج شده اند. آنها به سادگی نامرتب هستند.

تبدیل نوع داده در پایتون ۳

گاهی اوقات، ممکن است نیاز به انجام تبدیل بین انواع داخلی داشته باشید. برای تبدیل بین انواع، شما به سادگی از نام های نوع به عنوان یک تابع استفاده می کنید.

چندین توابع داخلی برای انجام تبدیل از یک نوع داده به نوع دیگر وجود دارد. این توابع یک شی جدید نشان دهنده مقدار تبدیل شده برمی گرداند.

Sr.No. تابع و توضیحات
۱ int(x [,base])

x را به عدد صحیح تبدیل می کند. اگر x یک رشته باشد، پایه پایه را مشخص می کند.

۲ float(x)

x را به یک عدد ممیز شناور تبدیل می کند.

۳ complex(real [,imag])

یک عدد مختلط ایجاد می کند.

۴ str(x)

شی x را به نمایش رشته ای تبدیل می کند.

۵ repr(x)

شی x را به یک رشته عبارت تبدیل می کند.

۶ eval(str)

یک رشته را ارزیابی می کند و یک شی را برمی گرداند.

۷ tuple(s)

s را به تاپل تبدیل می کند.

۸ list(s)

s را به لیست تبدیل می کند.

۹ set(s)

s را به یک مجموعه تبدیل می کند.

۱۰ dict(d)

دیکشنری ایجاد می کند. d باید دنباله ای از تاپل های (کلید، مقدار) باشد.

۱۱ frozenset(s)

s را به یک مجموعه منجمد تبدیل می کند.

۱۲ chr(x)

یک عدد صحیح را به کاراکتر تبدیل می کند.

۱۳ unichr(x)

یک عدد صحیح را به کاراکتر یونیکد تبدیل می کند.

۱۴ ord(x)

یک کاراکتر را به مقدار صحیح آن تبدیل می کند.

۱۵ hex(x)

یک عدد صحیح را به یک رشته هگزادسیمال تبدیل می کند.

۱۶ oct(x)

یک عدد صحیح را به یک رشته هشتگانه تبدیل می کند.

 

منبع.

 

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نوبسی پایتون ۳

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون ۳
  2. آموزش موارد جدید در برنامه نویسی پایتون ۳
  3. آموزش مرور کلی برنامه نویسی پایتون ۳
  4. آموزش راه اندازی محیط برنامه نویسی پایتون ۳
  5. آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون ۳
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه