با آموزش کار با Slices در برنامه نویسی GO در چهاردهمین جلسه از آموزش برنامه نویسی Go در خدمت شما هستیم. لطفا تا انتهای جلسه ما رو همراهی نمایید.
آموزش کار با Slices در برنامه نویسی GO
Slice یا قطعات در زبان برنامه نویسی go یک برداشت از آرایه هاست همانطور که زبانGo به شما اجازه تعریف انواع متغیرها که میتوانند داده ها زیادی نگه دارند،را میدهد،اما هیچ متد داخلی برای افزایش سایز به صورت داینامیک یا ساخت زیر آرایه ندارداما Slice ها این محدودیت را ازبین می برند.و تابع های زیادی برای آرایه ها فراهم میکنند ودر Go بسیار کاربرد دارند.
Go Slice is an abstraction over Go Array. Go Array allows you to define variables that can hold several data items of the same kind but it does not provide any inbuilt method to increase its size dynamically or get a sub-array of its own. Slices overcome this limitation. It provides many utility functions required on Array and is widely used in Go programming.
تعریف یک Slice در برنامه نویسی Go
برای تعریف یکSlice میتوانید آن را به عنوان یک آرایه بدون تعیین سایز تعریف کنید
var numbers []int /* a slice of unspecified size */ /* numbers == []int{0,0,0,0,0}*/ numbers = make([]int,5,5) /* a slice of length 5 and capacity 5*/
توابع len() و cap() در برنامه نویسی Go
Slice یک نوع مفهوم وبرداشت از آرایه است.دراصل از آرایه و زیرمجموعه تابع structure.len() استفاده میکند و تعداد عناصر داخل Slice را برمیگردانددرحالیکه تابع cap() ظرفیت یک slice را برمیگرداند مقال زیر استفاده از این slice است.
package main import "fmt" func main() { var numbers = make([]int,3,5) printSlice(numbers) } func printSlice(x []int){ fmt.Printf("len=%d cap=%d slice=%v\n",len(x),cap(x),x) }پیشنمایش
خروجی کدبالا
len=3 cap=5 slice=[0 0 0]Nil slice
Nil slice در برنامه نویسی Go
اگر یک slice بدون ورودی تعریف شود،بعنوان یک slice بدون مقدار در نظر گرفته میشود وظرفیت آن صفر میشود
package main import "fmt" func main() { var numbers []int printSlice(numbers) if(numbers == nil){ fmt.Printf("slice is nil") } } func printSlice(x []int){ fmt.Printf("len=%d cap=%d slice=%v\n",len(x),cap(x),x) }پیشنمایش
خروجی کدبالا
len = 0 cap = 0 slice = [] slice is nil
Subslicing در برنامه نویسی Go
Slice اجازه استفاده از زیر مجموعه(subslice) را نیز میدهد مثال زیر نمونه ای از این استفاده است
package main import "fmt" func main() { /* create a slice */ numbers := []int{0,1,2,3,4,5,6,7,8} printSlice(numbers) /* print the original slice */ fmt.Println("numbers ==", numbers) /* print the sub slice starting from index 1(included) to index 4(excluded)*/ fmt.Println("numbers[1:4] ==", numbers[1:4]) /* missing lower bound implies 0*/ fmt.Println("numbers[:3] ==", numbers[:3]) /* missing upper bound implies len(s)*/ fmt.Println("numbers[4:] ==", numbers[4:]) numbers1 := make([]int,0,5) printSlice(numbers1) /* print the sub slice starting from index 0(included) to index 2(excluded) */ number2 := numbers[:2] printSlice(number2) /* print the sub slice starting from index 2(included) to index 5(excluded) */ number3 := numbers[2:5] printSlice(number3) } func printSlice(x []int){ fmt.Printf("len=%d cap=%d slice=%v\n",len(x),cap(x),x) }پیشنمایش
خروجی کد بالا
len = 9 cap = 9 slice = [0 1 2 3 4 5 6 7 8] numbers == [0 1 2 3 4 5 6 7 8] numbers[1:4] == [1 2 3] numbers[:3] == [0 1 2] numbers[4:] == [4 5 6 7 8] len = 0 cap = 5 slice = [] len = 2 cap = 9 slice = [0 1] len = 3 cap = 7 slice = [2 3 4]
توابع append() و copy() در برنامه نویسی Go
Slice به شما اجازه افزایش ظرفیت را بااستفاده از تابع append() می دهد.بااستفاده از تابع copy() محتوای Slice به Slice مقصد کپی میشود مثال:
package main import "fmt" func main() { var numbers []int printSlice(numbers) /* append allows nil slice */ numbers = append(numbers, 0) printSlice(numbers) /* add one element to slice*/ numbers = append(numbers, 1) printSlice(numbers) /* add more than one element at a time*/ numbers = append(numbers, 2,3,4) printSlice(numbers) /* create a slice numbers1 with double the capacity of earlier slice*/ numbers1 := make([]int, len(numbers), (cap(numbers))*2) /* copy content of numbers to numbers1 */ copy(numbers1,numbers) printSlice(numbers1) } func printSlice(x []int){ fmt.Printf("len=%d cap=%d slice=%v\n",len(x),cap(x),x) }
خروجی کد بالا به شرح زیر است
len = 0 cap = 0 slice = [] len = 1 cap = 2 slice = [0] len = 2 cap = 2 slice = [0 1] len = 5 cap = 8 slice = [0 1 2 3 4] len = 5 cap = 16 slice = [0 1 2 3 4]
لیست مطالب جلسه قبل برنامه نویسی Go
- آموزش برنامه نویسی Go – زبان برنامه نویسی گو چیست؟ آشنایی با زبان و محیط برنامه نویسی Go
- آموزش برنامه نویسی Go – ساختار برنامه نویسی GO
- آموزش برنامه نویسی Go – قواعد برنامه نویسی GO
- آموزش برنامه نویسی Go – انواع داده در برنامه نویسی GO
- آموزش برنامه نویسی Go – کار با متغیر های برنامه نویسی GO
- آموزش کار با ثابت های برنامه نویسی GO
- ساخت تصمیم در GO و آموزش کار با عملگرها در برنامه نویسی GO
- آموزش کار با حلقه ها در برنامه نویسی GO
- آموزش کار با توابع در برنامه نویسی GO
- آموزش کار با Scope Rules در برنامه نویسی GO
- آموزش کار با آرایه در برنامه نویسی GO
- آموزش کار با اشاره گر ها در برنامه نویسی GO
- آموزش کار ساختار ها در برنامه نویسی GO
پیشنهاد ویژه 1 : مقالات و کتاب های آموزشی برنامه نویسی GO
پیشنهاد ویژه 2 : فیلم های آموزشی زبان برنامه نویسی GO
راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.
- منبع : سورس باران
- رمز فايل : www.sourcebaran.com
- انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
دسته بندی موضوعات
- آموزش برنامه نویسی
- آموزش کریپتو کارنسی (ارز دیجیتال)
- آموزش متنی برنامه نویسی
- پروژه برنامه نویسی
- فروشگاه
- فیلم های آموزشی
- #F
- ++C
- 3ds max
- Ada
- ADO.NET
- Adobe Flash
- Agile
- Ajax
- AngularJS
- Anime Studio
- apache
- ARM
- Asp.Net
- ASP.NET MVC
- assembly
- AVR
- Azure
- Bootstrap
- Cassandra
- CCNA
- CCNP
- CCSP
- ChatGPT
- Cisco
- CMD
- COBOL
- CSS
- Cython
- Django
- Dreameaver
- Elixir
- EntityFramework
- Erlang
- Flash
- Go
- Groovy
- Haskell
- Htaccess
- HTML
- IOS
- Jade
- jquery
- Kendo UI
- Linq
- Linux
- LUA
- MariaDB
- maya
- Meteor
- MongoDB
- Mono Android
- MonoGame
- Mysql
- NoSQL
- Oracle
- Orchard
- Perl
- php
- PHPMyAdmin
- R
- Rational Rose
- Ruby
- Rust
- Scala
- Scrum Master
- SFML
- SharePoint
- SignalR
- silver light
- SQL Server
- Stimulsoft Reports
- Telerik
- UML
- VB.NET&VB6
- Vue 3
- WPF
- Xml
- آردوینو
- آموزش های پروژه محور
- آیونیک
- اتوکد
- الگوریتم تقریبی
- الگوریتم نویسی و فلوچارت
- امنیت
- اندروید
- اندروید استودیو
- انیمیشن سازی
- بازی سازی با Scratch
- بک ترک
- بیسیک فور اندروید
- پایتون
- پرولوگ
- پریمیر
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جنگو
- جوملا
- دارت
- دلفی
- دوره های رایگان پیشنهادی
- زامارین
- سئو
- ساخت CMS
- ساخت اتوران
- ساختمان داده ها
- سی شارپ
- شبکه و مجازی سازی
- طراحی الگوریتم
- طراحی بازی
- طراحی وب
- فتوشاپ
- فریم ورک codeigniter
- فلاتر
- کاتلین
- کامپایلرها
- کانستراکت
- کریستال ریپورت
- کلوژر
- گوگل آنالیتیکس
- گیت
- لاراول
- مای بی بی
- مایکروسافت پروجکت
- متریال دیزاین
- متلب
- معماری کامپیوتر
- مهندسی اینترنت
- میکروتیک
- نود جی اس
- نیوک
- هوش مصنوعی
- ویبولوتین
- ویژوال استودیو
- یونیتی
- کتاب های آموزشی
- Ada
- Ajax
- Android
- ASP.NET
- ASP.NET Core
- AVR
- clips
- CNC
- COBOL
- CQRS
- Cython
- Dreamweaver
- Elixir
- Entity Framework 4.0
- Erlang
- Go
- Groovy
- Haskell
- LINQ
- Lua
- Matlab
- MFC
- Node.js
- PERL
- php
- PLC
- Prolog
- React
- Rust
- Scala
- SFML
- SharePoint
- silver light
- VHDL
- VMware
- WinJS
- Workflow
- WPF
- XHTML
- Yii Framework
- اتوکد
- اچ تی ام ال
- اسمبلی
- اکتیو ایکس
- الگوریتم و فلوچارت
- انگولار
- اوبونتو
- اوراکل
- بازی سازی
- بانک اطلاعاتی
- برنامه نویسی سوکت
- برنامه نویسی موبایل
- بک ترک
- پاسکال
- پایان نامه
- پایتون
- پرولوگ
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جی کوئری
- حوملا
- داده کاوی
- دلفی
- رباتیک
- روبی
- زبان ماشین
- سئو
- ساختمان داده ها
- سایر کتاب ها
- سخت افزار
- سوئیفت
- سی اس اس
- سی پلاس پلاس
- سی شارپ
- سیستم عامل
- سیستم های خبره
- شبکه و مجازی سازی
- شبیه سازی کامپیوتر
- طراحی الگوریتم
- فتوشاپ
- فریم ورک گتنا
- کاتلین
- کالی لینوکس
- کریستال ریپورت
- گزارش کارآموزی
- گوگل
- لیسپ
- متلب
- مقاله
- مهندسی نرم افزار
- نیوک
- هوش مصنوعی
- وب مستر
- ویژوال بیسیک
- نرم افزار و ابزار برنامه نویسی
- وردپرس