فیلم آموزش برنامه نویسی فلاتر (Flutter) در 7 روزReviewed by صابر بوستانی on Jan 12Rating: 5.0
فیلم آموزش برنامه نویسی فلاتر (Flutter) در 7 روز

فیلم آموزش برنامه نویسی فلاتر (Flutter) در ۷ روز

در خدمت شما هستیم با فیلم آموزش برنامه نویسی فلاتر (Flutter) در ۷ روز به زبان اصلی از وب سایت آموزش برنامه نویسی. این دوره که محصول آکادمی Packtpub و دارای مدت زمان ۴ ساعت می باشد اعتماد به نفس لازم برای ساخت رابط کاربری سفارش سازی شده را برای پروژه های خود با استفاده از فلاتر بدست خواهید آورد. شما در ۷ روز، با ویژگی های جالب آن، نحوه استفاده از ویدجت ها، افزودن انیمیشن ها، تعاملی ساختن اپلیکیشن آشنا می شوید. در پایان دوره، شما به سرعت می توانید توسعه فلاتر را انجام دهید و اپلیکیشن های چندسکویی را با یک codebase ایجاد کنید. این دوره به ۷ بخش تقسیم شده است که هر بخش به موضوعات مختلفی می پردازد.

فلاتر یا Flutter جهت توسعه برنامه های کاربردی برای Android، iOS، Windows، Mac، Linux، Google Fuchsia و وب استفاده می شود. نسخه اول Flutter با نام رمزگذاری شده “Sky” شناخته شد و روی سیستم عامل اندروید اجرا شد. این برنامه در اجلاس برنامه نویس Dart 2015 رونمایی شد، با هدف اعلام شده که قادر به ارائه مداوم با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه است. در ادامه با ما همراه باشید…

فیلم آموزش برنامه نویسی فلاتر (Flutter) در ۷ روز

  • فلاتر و کامپوننت های اولیه

  • معرفی دوره

  • مقدمه

  • نصب

  • ویدجت ها

  • ساختار اولیه و ایجاد پروژه فلاتر

  • ویدجت های Stateless

  • ویدجت های Stateful

  • دارای ها

  • پلاگین ها

  • وظیفه

  • ساخت بلوک ها و ویدجت های فلاتر

  • راه حل Assignment

  • متن، تصاویرو پدینگ

  • ردیف ها و ستون ها

  • Scaffold و AppBar

  • معرفی Stack

  • معرفی لیست ویو در برنامه نویسی فلاتر

  • گسترش یافته

  • کانتینر در فلاتر

  • کارت

  • دکمه ها

  • Assignment

  • انیمیشن ها در برنامه نویسی فلاتر

  • بسته HTTP در برنامه نویسی فلاتر

  • ویدجت های پیشرفته در برنامه نویسی فلاتر

  • سیلور ها در برنامه نویسی فلاتر

  • آموزش Redux دربرنامه نویسی فلاتر

  • ساخت اپلیکیشن Pexels در برنامه نویسی فلاتر

 

 

 

منبع : Packtpub

 

فلاتر (Flutter) چیست؟

فلاتر (Flutter) ک کیت توسعه نرم افزار UI اوپن سورس است که توسط گوگل ساخته شده است. جهت توسعه برنامه های کاربردی برای Android، iOS، Windows، Mac، Linux، Google Fuchsia و وب استفاده می شود. نسخه اول Flutter با نام رمزگذاری شده “Sky” شناخته شد و روی سیستم عامل اندروید اجرا شد. این برنامه در اجلاس برنامه نویس Dart 2015 رونمایی شد، با هدف اعلام شده که قادر به ارائه مداوم با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه است.

همچنین فلاتر (Flutter) یک فریمورک اوپن است که در سال ۲۰۱۷ توسط گوگل معرفی شد و به کمک آن می توانید اپلیکیشن های نیتیو (Native) برای اندروید و iOS بسازید. شما به کمک فلاتر می توانید با یک بار کدنویسی یک اپلیکیشن زیبا و نیتیو طراحی کنید که روی اندروید و iOS قابل اجرا است. همچنین شما میتوانید طراحی رابط کاربری اپلیکیشن های Native که با کاتلین، جاوا و یا سوئیفت می نویسید را نیز با Flutter انجام دهید.

معماری فلاتر

پلتفرم دارت

برنامه های Flutter به زبان دارت نوشته شده اند و از بسیاری از ویژگی های پیشرفته تر این زبان استفاده می کنند. در ویندوز، macOS و لینوکس از طریق پروژه جاسازی نیمه رسمی Flutter Desktop، Flutter در دستگاه مجازی Dart اجرا می شود که دارای یک موتور کامپایل Just In Time است. در هنگام نوشتن و اشکال زدایی برنامه، Flutter از تلفیقی Just In Time استفاده می کند و امکان Hot Reload داغ را فراهم می کند، که با استفاده از آن می توانید تغییرات در فایل های منبع را به یک برنامه در حال اجرا تزریق کنید. فلاتر با پشتیبانی از Hot Reload، این امر را گسترش می دهد، جایی که در بیشتر موارد تغییر در کد منبع می تواند بلافاصله در برنامه در حال اجرا بدون نیاز به راه اندازی مجدد یا از بین رفتن حالت منعکس شود. این ویژگی که در فلاتر اجرا شده است ستایش گسترده ای را به دست آورده است. نسخه های منتشر شده از برنامه های Flutter با تلفیقی پیش از زمان (AOT) در Android و iOS گردآوری شده است و باعث می شود عملکرد عالی Flutter در دستگاه های تلفن همراه امکان پذیر باشد.

موتور فلاتر

موتور Flutter، که در درجه اول در سی پلاس پلاس نوشته شده است، با استفاده از کتابخانه گرافیکی Skia Google، پشتیبانی رندر سطح پایین را ارائه می دهد. علاوه بر این، آن را با SDK های خاص برای سیستم عامل مانند برنامه های ارائه شده توسط Android و iOS واسط برقرار می کند. Flutter Engine یک ران تایم قابل حمل برای میزبانی از برنامه های Flutter است. این کتابخانه کتابخانه های اصلی Flutter، از جمله انیمیشن و گرافیک، فایل و شبکه I / O، پشتیبانی از قابلیت دسترسی، معماری افزونه و یک ابزار زمان اجرا و کامپایل Dart را پیاده سازی می کند. بیشتر توسعه دهندگان با Flutter از طریق Flutter Framework تعامل می کنند، که یک فریمورک رسپانسیو مدرن و مجموعه غنی از ویجت های پلتفرم، چیدمان و پایه را فراهم می کند.

کتابخانه Foundation

کتابخانه Foundation، که در دارت نوشته شده است، کلاس ها و کارکردهای اساسی را ارائه می دهد که برای ساخت برنامه های کاربردی با استفاده از Flutter، مانند API برای ارتباط با موتور استفاده می شود.

ویجت ها

طراحی UI در Flutter شامل استفاده از ترکیب برای جمع آوری / ایجاد “ویجت” از سایر ویجت ها است. ترفند درک این موضوع این است که بدانیم هر درخت از اجزای سازنده (ویجت) که تحت یک روش واحد ()build ساخته می شود نیز به عنوان یک ویجت واحد گفته می شود. این بدان دلیل است که آن ویجت های کوچکتر نیز از ویجت های حتی کوچکتر ساخته شده اند و هرکدام یک روش ()build ساخت خاص خود را دارند. اینگونه است که فلاتر از ترکیب استفاده می کند.

اسناد می گویند: “ویجت توضیحات تغییرناپذیر بخشی از رابط کاربری است.” یک انسان به شما خواهد گفت که این یک طرح است، که یک روش بسیار ساده تر برای فکر کردن در مورد آن است. با این وجود، باید به خاطر داشته باشید که انواع مختلف ویجت ها در Flutter وجود دارد، و شما نمی توانید همه آنها را ببینید یا لمس کنید. متن یک ویجت است، اما TextStyle آن نیز وجود دارد که مواردی مانند اندازه، رنگ، خانواده فونت و وزن را تعریف می کند. ویجت هایی وجود دارند که چیزهایی را نمایان می کنند، ویژگی هایی را نشان می دهند (مانند TextStyle) و حتی دیگران که کارهایی را انجام می دهند مانند FutureBuilder و StreamBuilder.

ویجت های پیچیده را می توان با ترکیب بسیاری از ساده ترها ایجاد کرد، و یک اپلیکیشن در واقع فقط بزرگترین ویجت همه آنها (که اغلب “MyApp” نامیده می شود) است. ویجت MyApp شامل همه ویجت های دیگر است، که می توانند حاوی ویجت های کوچکتر نیز باشند، و در کنار هم برنامه شما را تشکیل می دهند.

با این وجود استفاده از ویجت برای ساخت برنامه های Flutter کاملاً لازم نیست. یک گزینه جایگزین، معمولاً فقط توسط افرادی که دوست دارند هر پیکسلی را که روی بوم کنترل می شود، کنترل کنند، استفاده از روش های مستقیم کتابخانه بنیاد است. از این روش ها می توان برای ترسیم اشکال، متن و تصاویر به طور مستقیم به بوم استفاده کرد. از این توانایی Flutter در چند فریمورک مانند موتور بازی اوپن سورس Flame استفاده شده است.

ویجت های مخصوص طراحی

فریمورک Flutter شامل دو مجموعه ویجت است که با زبان های طراحی خاص مطابقت دارد. ویجت های Design Material زبان طراحی گوگل را با همین نام پیاده سازی می کنند، و ویجت های Cupertino دستورالعمل های رابط انسانی در iOS را طراحی می کنند.

ویژگی های فلاتر (Flutter)

فلاتر اوپن سورس است. شما می توانید مستندات Flutter را در گیت هاب در این صفحه ببینید. فلاتر چندسکویی است. شما با یک بار نوشتن کد می توانید دو خروجی برای اندروید و iOS بگیرید. خروجی فلاتر نیتیو (Native) است. این ویژگی باعث افزایش فوق العاده کارایی اپلیکیشن ها به نسبت سایر تکنولوژی های چندسکویی می شود.

۱- Hot Reload در برنامه نویسی فلاتر

ویژگی Hot Reload Flutter به شما کمک می کند تا به سرعت و به راحتی آزمایش کنید، رابط کاربر را ایجاد کنید، ویژگی های خود را اضافه کنید و اشکالات را برطرف کنید. Hot Reload با تزریق فایل های کد منبع به روز شده در دستگاه در حال اجرا Dart Virtual (VM) کار می کند. بعد از اینکه کلاس های VM با نسخه های جدید زمینه ها و توابع به روزرسانی می کنند، فریمورک Flutter بطور خودکار درخت ویجت را مجدداً بازسازی می کند و به شما امکان می دهد تا به سرعت اثرات تغییرات خود را مشاهده کنید.

این ویژگی سرعت برنامه نویسی اپلیکیشن ها را افزایش می دهد. به این صورت که هر بار که کد برنامه را تغییر می دهید نیاز نیست منتظر بمانید تا برنامه از نو کامپایل شود و خیلی سریع می توانید تغییرات را ببینید.

  • توسعه کراس پلتفرم در فلاتر

CPD باعث صرفه جویی در وقت، انرژی و پول می شود. با استفاده از Flutter، شما باید یک بار کد را بنویسید، آن را برای دو برنامه حفظ و استفاده کنید. نیاز به تهیه کد متفاوتی برای یک بستر متفاوت است. با استفاده از Flutter، می توانید برای پلتفرم Fuchsia که یک سیستم عامل آزمایشی است که در Google انجام می شود، تلاش کنید.

  • ویژگی های قابل دسترس نیتیو و SDK ها در فلاتر

روند توسعه برنامه شما از طریق کدهای نیتیو Flutter، ادغام های شخص ثالث و API های سیستم عامل آسان و لذت بخش می شود. بنابراین، شما می توانید به راحتی به ویژگی های نیتیو و SDK ها در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS دسترسی پیدا کرده و از زبان های برنامه نویسی پرکاربرد مانند Kotlin و Swift استفاده مجدد کنید.

  • کد مینیمال در فلاتر

فلاتر با استفاده از زبان برنامه نویسی دارت توسعه یافته است. دارت از ترکیب JIT و AOT استفاده می کند که به بهبود زمان کلی راه اندازی، عملکرد و سرعت بخشیدن به عملکرد کمک می کند. JIT سیستم عملکرد را با عملکرد Hot Reload بهبود می بخشد. این نرم افزار UI را بدون تلاش برای ساختن یک محصول جدید، تازه می کند.