Hello World در برنامه نویسی اندروید

4 سال پیش

Hello World در برنامه نویسی اندروید

اجازه دهید برنامه نویسی واقعی را با Android Framework شروع کنیم. قبل از شروع نوشتن اولین مثال خود با استفاده از Android SDK، باید مطمئن شوید که محیط توسعه اندروید خود را به درستی تنظیم کرده اید، همانطور که در درس های گذشته آموزش تظیمات محیط اندروید توضیح داده شده است. بنابراین اجازه دهید ما برای نوشتن یک برنامه ساده اندروید “!Hello World” را امتحان کنیم.

ساخت برنامه اندروید 

اولین قدم ایجاد یک برنامه ساده اندروید با استفاده از Android studio است. وقتی روی نماد Android studio کلیک می کنید، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

با فراخوانی شروع یک پروژه جدید android studio می توانید توسعه برنامه خود را شروع کنید. در یک چارچوب نصب جدید باید از نام برنامه، اطلاعات بسته و مکان پروژه را مشخص کنید.

پس از وارد کردن نام برنامه به آن فراخوانی می شود که فاکتورهای مورد نظر در برنامه شما را انتخاب کنید، در اینجا باید حداقل SDK را مشخص کنید،

مرحله بعدی نصب باید شامل انتخاب فعالیت برای تلفن همراه باشد، این طرح پیش فرض برنامه ها را مشخص می کند.

در مرحله نهایی، ابزار توسعه آزاد برای نوشتن کد برنامه کاربردی خواهد بود.

آناتومی برنامه اندروید

قبل از اینکه برنامه خود را اجرا کنید، باید از چند فهرست و فایل در پروژه اندروید آگاه باشید

 

پوشه ، فایل و توضیحات
۱

Java

این شامل پرونده های منبع .java برای پروژه شما است. به طور پیش فرض ، این یک فایل منبع MainActivity.java با کلاس activity است که هنگام راه اندازی برنامه شما با استفاده از آیکون برنامه اجرا می شود.

۲

res/drawable-hdpi

این یک فهرست برای اشیا قابل نقاشی است که برای صفحات با چگالی بالا طراحی شده اند.

۳

res/layout

این یک فهرست برای فایل هایی است که رابط کاربری برنامه شما را تعریف می کنند.

۴

res/values

این یک فهرست برای سایر فایل های مختلف XML است که شامل مجموعه ای از منابع، مانند تعریف رشته ها و رنگ ها است.

۵

AndroidManifest.xml

خصوصیات اساسی برنامه را توصیف می کند و هر یک از اجزای آن را تعریف می کند.

۶

Build.gradle

این یک فایل ایجاد شده خودکار است که شامل compileSdkVersion، buildToolsVersion، applicationId، minSdkVersion، targetSdkVersion، versionCode و versionName است.

 

بخش زیر به طور خلاصه پرونده های مهم برنامه را شرح می دهد.

پرونده فعالیت اصلی (The Main Activity File)

کد فعالیت اصلی یک فایل جاوا MainActivity.java است. این پرونده اصلی پرونده است که در نهایت به یک نسخه قابل اجرا Dalvik تبدیل می شود و برنامه شما را اجرا می کند. در زیر کد پیش فرض تولید شده توسط برنامه برای !Hello World وجود دارد.

package com.example.helloworld;

import android.support.v7.app.AppCompatActivity;
import android.os.Bundle;

public class MainActivity extends AppCompatActivity {
   @Override
   protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
      super.onCreate(savedInstanceState);
      setContentView(R.layout.activity_main);
   }
}

 

در اینجا، R.layout.activity_main به پرونده activity_main.xml واقع در پوشه res / layout اشاره دارد. متد ()onCreate یکی از روشهایی است که هنگام بارگذاری یک فعالیت مشخص می شود.

فایل مانیفست

هر جزی را که به عنوان بخشی از برنامه خود توسعه دهید، شما باید تمام اجزای آن را در یک manifest.xml که در ریشه دایرکتوری پروژه برنامه قرار دارد، اعلان کنید. این فایل به عنوان یک رابط بین سیستم عامل اندروید و برنامه شما کار می کند ، بنابراین اگر جز خود را در این فایل اعلان نکنید، توسط سیستم عامل مورد توجه قرار نمی گیرد. به عنوان مثال، یک فایل مانیفست پیش فرض مانند فایل زیر خواهد بود –

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    package="com.example.tutorialspoint7.myapplication">

   <application
      android:allowBackup="true"
      android:icon="@mipmap/ic_launcher"
      android:label="@string/app_name"
      android:supportsRtl="true"
      android:theme="@style/AppTheme">
      
      <activity android:name=".MainActivity">
         <intent-filter>
            <action android:name="android.intent.action.MAIN" />
            <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
         </intent-filter>
      </activity>
   </application>
</manifest>

 

در اینجا برچسب <application> … </application> اجزای مربوط به برنامه را در بر می گیرد.

آیکون: به آیکون برنامه موجود در res / drawable-hdpi اشاره خواهد کرد. برنامه از تصویری با نام ic_launcher.png که در پوشه های قابل ترسیم قرار دارد، استفاده می کند.

از برچسب <activity> برای تعیین یک فعالیت

name: نام کلاس کاملاً واجد شرایط زیر کلاس Activity و

label: اندروید رشته ای را برای استفاده به عنوان برچسب فعالیت مشخص می کند. با استفاده از برچسب <activity> می توانید چندین فعالیت را تعیین کنید.

اقدام برای فیلتر intent android.intent.action.MAIN نامگذاری شده است تا نشان دهد این فعالیت به عنوان نقطه ورود برنامه عمل می کند. این دسته برای فیلتر intent android.intent.category.LAUNCHER نامگذاری شده است تا نشان دهد که برنامه را می توان از نماد راه انداز دستگاه راه اندازی کرد.

 

در زیر لیستی از برچسب ها آورده شده است که شما در فایل مانیفست خود برای تعیین اجزای مختلف برنامه اندروید استفاده خواهید کرد –

  • <activity> عناصر برای فعالیت ها
  • <service> عناصر  برای خدمات
  • <receiver> عناصر برای گیرنده های پخش
  • <provider> عناصر  برای ارائه دهندگان محتوا

فایل رشته ای

فایل strings.xml در پوشه res / values ​​قرار دارد و حاوی تمام متنی است که برنامه شما از آن استفاده می کند. به عنوان مثال، نام دکمه ها، برچسب ها، متن پیش فرض و انواع مشابه رشته ها در این پرونده قرار می گیرند. این پرونده مسئول محتوای متنی آنها است. به عنوان مثال، یک فایل رشته ای پیش فرض مانند فایل زیر خواهد بود –

<resources>
   <string name="app_name">HelloWorld</string>
   <string name="hello_world">Hello world!</string>
   <string name="menu_settings">Settings</string>
   <string name="title_activity_main">MainActivity</string>
</resources>

 

فایل طرح بندی

activity_main.xml یک فایل طرح بندی موجود در دایرکتوری res / layout است که هنگام ساخت رابط کاربری شما به آن ارجاع می شود. شما برای تغییر چیدمان برنامه خود  مرتباً این فایل را تغییر می دهید. برای “!Hello World” برنامه ، این پرونده دارای محتوای زیر مربوط به طرح پیش فرض است –

<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
   android:layout_width="match_parent"
   android:layout_height="match_parent" >
   
   <TextView
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:layout_centerHorizontal="true"
      android:layout_centerVertical="true"
      android:padding="@dimen/padding_medium"
      android:text="@string/hello_world"
      tools:context=".MainActivity" />
      
</RelativeLayout>

 

این نمونه ای از RelativeLayout ساده است که در یک فصل جداگانه مطالعه خواهیم کرد. TextView یک کنترل اندروید است که برای ساخت رابط کاربری گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ویژگی های مختلفی مانند: android:layout_widthandroid:layout_height و غیره که برای تنظیم عرض و ارتفاع آن استفاده می شود. string@ به فایل رشته های پوشه res / values اشاره دارد. از این رو ، @ string / hello_world به رشته hello تعریف شده در فایل strings.xml اشاره دارد ، که “!Hello World” است.

اجرای برنامه

بیایید سعی کنیم Hello World خود را اجرا کنیم! برای اجرای برنامه از Android studio، یکی از پرونده های فعالیت پروژه خود را باز کرده و از نوار ابزار روی نماد Run Eclipse Run Icon کلیک کنید. Android studio برنامه را روی AVD شما نصب کرده و شروع به کار می کند و اگر با تنظیمات و برنامه هایتان همه چیز خوب است، زیر پنجره شبیه ساز نمایش داده می شود –

تبریک می گویم!!! شما اولین برنامه اندروید خود را توسعه داده اید. برنامه نویسی

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی اندروید

  1. نگاهی کلی به برنامه نویسی اندروید
  2. تنظیمات محیط  در برنامه نویسی اندروید
  3. معماری برنامه نویسی  اندروید
  4. اجزای برنامه در برنامه نویسی  اندروید
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه