آموزش کنترل تصمیم گیری در برنامه نویسی جایتون

3 سال پیش

آموزش کنترل تصمیم گیری در برنامه نویسی جایتون

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش کنترل تصمیم گیری در برنامه نویسی جایتون خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش صفر تا صد پایتون

ساختارهای تصمیم گیری دارای یک یا چند شرط برای ارزیابی یا آزمایش برنامه هستند، به همراه دستور یا عباراتی که باید اجرا شوند، در صورت تعیین صحت شرط و به صورت اختیاری، سایر عبارات برای اجرا در صورت شرط مشخص شده است که نادرست است.

تصویر زیر شکل کلی یک ساختار تصمیم گیری معمولی را که در بیشتر زبان های برنامه نویسی یافت می شود ، نشان می دهد –

Decision Control

جایتون از آکولاد ها برای نشان دادن بلوک هایی از دستورات برای اجرا در هنگام درست یا نادرست بودن شرط استفاده نمی کند (مانند مورد جاوا). در عوض، از تورفتگی یکنواخت (فضای سفید از حاشیه سمت چپ) برای تشکیل مجموعه ای از عبارات استفاده می شود. چنین بلوکی با یک تورفتگی یکنواخت باعث می شود که کد شرطی در صورت صحت شرطی که در عبارت “اگر” درست است ، اجرا شود.

یک بلوک مشابه ممکن است بعد از یک عبارت اختیاری ‘else’ وجود داشته باشد. جایتون همچنین دستور elif را با استفاده از آن می توان شرایط متوالی را آزمایش کرد. در اینجا ، بند Other آخرین ظاهر می شود و فقط در صورت شکست همه شرایط قبلی اجرا می شود. نحو کلی استفاده از if..elif..else به شرح زیر است.

if expression1:
   statement(s)
elif expression2:
   statement(s)
elif expression3:
   statement(s)
else:
   statement(s)

 

در مثال زیر ، اگر از ساختار ..elif ..else برای محاسبه تخفیف در مقادیر مختلف مقدار ورودی توسط کاربر استفاده می شود.

discount = 0
amount = input("enter Amount")
if amount>1000:
   discount = amount*0.10
elif amount>500:
   discount = amount*0.05
else:
   discount = 0
print 'Discount = ',discount
print 'Net amount = ',amount-discount

 

خروجی کد فوق مطابق شکل زیر خواهد بود.

enter Amount1500
Discount = 150.0
Net amount = 1350.0
enter Amount600
Discount = 30.0
Net amount = 570.0
enter Amount200
Discount = 0
Net amount = 200

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی جایتون

  1. آموزش برنامه نویسی جایتون
  2.  بررسی اجمالی برنامه نویسی جایتون
  3. آموزش نصب جایتون
  4. آموزش وارد کردن کتابخانه های جاوا در برنامه نویسی جایتون
  5. آموزش متغیرها و انواع داده ها در برنامه نویسی جایتون
  6. آموزش استفاده از انواع مجموعه جاوا در برنامه نویسی جایتون
  7. آموزش کنترل تصمیم گیری در برنامه نویسی جایتون
  8. آموزش حلقه ها در برنامه نویسی جایتون
  9. آموزش توابع در برنامه نویسی جایتون
  10. آموزش ماژول ها در برنامه نویسی جایتون
  11. آموزش پکیج در برنامه نویسی جایتون
  12. آموزش برنامه جاوا در برنامه نویسی جایتون
  13. آموزش پلاگین Eclipse در برنامه نویسی جایتون
  14. آموزش ایجاد پروژه در Eclipse در برنامه نویسی جایتون
  15. آموزش افزونه و پروژه NetBeans در برنامه نویسی جایتون
  16. آموزش servlet در برنامه نویسی جایتون
  17. آموزش JDBC در برنامه نویسی جایتون
  18. آموزش استفاده از کتابخانه Swing GUI در برنامه نویسی جایتون
  19. آموزش مدیریت طرح بندی در برنامه نویسی جایتون
  20. آموزش منوها در برنامه نویسی جایتون
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه