آموزش عملگرهای پایه در برنامه نویسی پایتون ۳

3 سال پیش

 آموزش عملگرهای پایه در برنامه نویسی پایتون ۳

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش عملگرهای پایه در برنامه نویسی پایتون ۳ خواهیم پرداخت.

عملگرها سازه هایی هستند که می توانند مقدار عملوندها را دستکاری کنند. عبارت ۴ + ۵ = ۹ را در نظر بگیرید. در اینجا ۴ و ۵ عملوند و + عملگر نامیده می شوند.

انواع عملگر

زبان پایتون از انواع عملگرهای زیر پشتیبانی می کند –

  • عملگرهای حسابی
  • عملگرهای مقایسه (رابطه ای).
  • عملگرهای واگذاری
  • عملگرهای منطقی
  • عملگرهای بیتی
  • عملگرهای عضویت
    عملگرهای هویت

بیایید یک به یک نگاهی به تمام اپراتورها بیندازیم.

عملگرهای حسابی پایتون

فرض کنید متغیر a مقدار ۱۰ و متغیر b مقدار ۲۱ را دارد، سپس –

 

عملگر توضیح مثال
+ Addition مقادیر را در دو طرف اپراتور اضافه می کند a + b = 31
– Subtraction عملوند دست راست را از عملوند چپ تفریق می کند a – b = -11
* Multiplication مقادیر دو طرف عملگر را ضرب می کند a * b = 210
/ Division عملوند دست چپ را بر عملوند راست تقسیم می کند b / a = 2.1
% Modulus عملوند دست چپ را بر عملوند راست تقسیم می کند و باقیمانده را برمی گرداند. b % a = 1
** Exponent محاسبه نمایی (قدرت) را روی عملگرهای انجام می دهد. a**b =10 to the power 20
// تقسیم عملوندها که در آن حاصل ضریبی است که در آن ارقام بعد از نقطه اعشار حذف می شوند. اما اگر یکی از عملوندها منفی باشد، نتیجه کف می شود، یعنی از صفر دور می شود (به سمت بی نهایت منفی) ۹//۲ = ۴ and 9.0//2.0 = 4.0, -11//3 = -4, -11.0//3 = -4.0

 

عملگرهای مقایسه پایتون

این عملگرها مقادیر دو طرف آنها را مقایسه می کنند و رابطه بین آنها را تعیین می کنند. به آنها عملگرهای رابطه ای نیز گفته می شود.

فرض کنید متغیر a مقدار ۱۰ و متغیر b مقدار ۲۰ را نگه می دارد، سپس –

عملگر توضیح مثال
== اگر مقادیر دو عملوند با هم برابر باشند، شرط درست می شود. (a == b) is not true.
!= اگر مقادیر دو عملوند مساوی نباشند، شرط درست می شود. (a!= b) is true.
> اگر مقدار عملوند چپ بیشتر از مقدار عملوند راست باشد، شرط درست می شود (a > b) is not true.
< اگر مقدار عملوند چپ کمتر از مقدار عملوند راست باشد، شرط درست می شود (a < b) is true.
>= اگر مقدار عملوند چپ بزرگتر یا مساوی با مقدار عملوند راست باشد، شرط درست می شود (a >= b) is not true.
<= اگر مقدار عملوند چپ کمتر یا مساوی مقدار عملوند راست باشد، شرط درست می شود (a <= b) is true.

 

عملگرهای تخصیص پایتون

فرض کنید متغیر a مقدار ۱۰ و متغیر b مقدار ۲۰ را نگه می دارد، سپس –

عملگر توضیح مثال
= مقادیر را از عملوند سمت راست به عملوند سمت چپ اختصاص می دهد c = a + b assigns value of a + b into c
+= Add AND عملوند راست را به عملوند چپ اضافه می کند و نتیجه را به عملوند چپ اختصاص می دهد c += a is equivalent to c = c + a
-= Subtract AND عملوند راست را از عملوند چپ کم می کند و نتیجه را به عملوند چپ اختصاص می دهد c -= a is equivalent to c = c – a
*= Multiply AND عملوند راست را با عملوند چپ ضرب می کند و نتیجه را به عملوند چپ نسبت می دهد c *= a is equivalent to c = c * a
/= Divide AND عملوند چپ را با عملوند راست تقسیم می کند و نتیجه را به عملوند چپ اختصاص می دهد c /= a is equivalent to c = c / ac /= a is equivalent to c = c / a
%= Modulus AND با استفاده از دو عملوند مدول می گیرد و نتیجه را به عملوند چپ اختصاص می دهد c %= a is equivalent to c = c % a
**= Exponent AND محاسبه نمایی (قدرت) را روی عملگرها انجام می دهد و به عملوند سمت چپ مقدار می دهد c **= a is equivalent to c = c ** a
//= Floor Division تقسیم طبقه را روی عملگرها انجام می دهد و به عملوند سمت چپ مقدار می دهد c //= a is equivalent to c = c // a

عملگرهای بیتی پایتون

عملگر Bitwise روی بیت ها کار می کند و عملیات بیت به بیت را انجام می دهد. فرض کنید a = 60; و b = 13; اکنون در قالب باینری آنها به صورت زیر خواهند بود –

a = 0011 1100

b = 0000 1101

—————–

a&b = 0000 1100

a|b = 0011 1101

a^b = 0011 0001

~a = 1100 0011

تابع توکار ()bin پایتون می تواند برای به دست آوردن نمایش دودویی یک عدد صحیح استفاده شود.

عملگرهای Bitwise زیر توسط زبان پایتون پشتیبانی می‌شوند

عملگر توضیح مثال
& Binary AND اگر در هر دو عملوند وجود داشته باشد، اپراتور مقداری را در نتیجه کپی می کند (a & b) (means 0000 1100)
| Binary OR اگر در هر یک از عملوندها وجود داشته باشد،بیت را کپی می کند. (a | b) = 61 (means 0011 1101)
^ Binary XOR این بیت را کپی می کند، اگر در یک عملوند تنظیم شده باشد اما نه هر دو. (a ^ b) = 49 (means 0011 0001)
~ Binary Ones Complement این یکنواخت است و دارای اثر تغییر بیت ها است. (~a ) = -61 (means 1100 0011 in 2’s complement form due to a signed binary number.
<< Binary Left Shift مقدار عملوند سمت چپ با تعداد بیت های مشخص شده توسط عملوند سمت راست به چپ منتقل می شود. a << 2 = 240 (means 1111 0000)
>> Binary Right Shift مقدار عملوند سمت چپ با تعداد بیت های مشخص شده توسط عملوند سمت راست به سمت راست منتقل می شود. a >> 2 = 15 (means 0000 1111)

عملگرهای منطقی پایتون

عملگرهای منطقی زیر توسط زبان پایتون پشتیبانی می شوند. فرض کنید متغیر a True و متغیر b False را نگه می دارد سپس −

 

عملگر توضیح مثال
and Logical AND اگر هر دو عملوند درست باشند، شرط درست می شود (a and b) is False.
or Logical OR  اگر هر یک از دو عملوند غیر صفر باشد، شرط درست می شود (a or b) is True.
not Logical NOT برای معکوس کردن حالت منطقی عملوند آن استفاده می شود. Not(a and b) is True.

عملگرهای عضویت پایتون

عملگرهای عضویت پایتون برای عضویت در یک دنباله مانند رشته ها، لیست ها یا تاپل ها تست می کنند. دو عملگر عضویت وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است –

عملگر توضیح مثال
in اگر متغیری را در دنباله مشخص شده پیدا کند، به درستی و در غیر این صورت false ارزیابی می کند. x in y, here in results in a 1 if x is a member of sequence y.
not in اگر متغیری را در توالی مشخص شده پیدا نکند به true و در غیر این صورت false ارزیابی می کند. x not in y, here not in results in a 1 if x is not a member of sequence y.

عملگرهای هویت پایتون

عملگرهای هویت، مکان های حافظه دو شی را با هم مقایسه می کنند. همانطور که در زیر توضیح داده شده است دو عملگر هویت وجود دارد

 

عملگر توضیح مثال
is اگر متغیرهای دو طرف اپراتور به یک شی اشاره کنند true و در غیر این صورت false ارزیابی می شود. x is y, here is results in 1 if id(x) equals id(y).
is not اگر متغیرهای دو طرف اپراتور به یک شی اشاره کنند، به false و در غیر این صورت true ارزیابی می شود. x is not y, here is not results in 1 if id(x) is not equal to id(y).

اولویت عملگرهای پایتون

جدول زیر همه عملگرها را از بالاترین اولویت تا کمترین لیست می کند.

عملگر و توضیح
۱ **

توان (افزایش به قدرت)

۲ ~ + –

متمم، یکپارچه به علاوه و منهای (نام روش برای دو مورد آخر +@ و -@ است)

۳ * / % //

ضرب، تقسیم، مدول و تقسیم طبقه

۴ + –

جمع و تفریق

۵ >> <<

جابجایی بیتی راست و چپ

۶ &

بیتی “AND”

۷ ^ |

«OR» انحصاری بیتی و «OR» معمولی

۸ <= < > >=

عملگرهای مقایسه

۹ <> == !=

عملگرهای برابری

۱۰ = %= /= //= -= += *= **=

عملگرهای تخصیص

۱۱ is is not

عملگرهای هویت

۱۲ in not in

عملگرهای عضویت

۱۳ not or and

عملگرهای منطقی

 

منبع.

 

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نوبسی پایتون ۳

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون ۳
  2. آموزش موارد جدید در برنامه نویسی پایتون ۳
  3. آموزش مرور کلی برنامه نویسی پایتون ۳
  4. آموزش راه اندازی محیط برنامه نویسی پایتون ۳
  5. آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون ۳
  6. آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون ۳
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه