با دومین جلسه از دوره آموزش پایتون در خدمت شما هستیم. در این جلسه آموزش کار با متغیرها در برنامه نویسی پایتون رو برای شما دوستان عزیز قرار دادیم. پایتون (Python) یک زبان برنامه نویسی تفسیری ، داینامیک و شی گرا است که می توان از آن در نرم افزار ها و تکنولوژی های متنوع بهره برد.
متغیر صرفا فضاهای رزرو شده در حافظه هستند که مقادیری را در آن ها ذخیره می کنیم، بدین معنا که در زمان ایجاد یک متغیر، بخشی از حافظه اشغال شده و به آن متغیر تخصیص داده می شود. بسته به نوع داده ای متغیر، مفسر بخشی از حافظه را رزرو کرده و تصمیم می گیرد چه مقداری در حافظه ی تخصیص داده شده، ذخیره گردد. بنابراین، با تخصیص نوع داده های مختلف به متغیرها، می توانید اعداد صحیح (integer)، اعداد اعشاری (decimal) یا character در این متغیرها ذخیره کنید.
متغیرها در برنامه نویسی پایتون
متغیر ها (Variables) در پایتون در واقع ظروف یا خانه هایی از حافظه هستند که داده ها را در خود ذخیره می کنند.
تعریف متغیر در برنامه نویسی پایتون
برخلاف دیگر زبان های برنامه نویسی، هیچ دستوری برای تعریف متغیر در پایتون وجود ندارد. متغیر ها در پایتون در هنگام اختصاص اولین مقدار به آن ایجاد می شود:
x = 5 y = "John" print(x) print(y)
همچنین نیازی به تعریف نوع متغیر در پایتون نیست و یک متغیر می تواند نوع داده خود را عوض کند:
x = 4 # x is of type int x = "Sally" # x is now of type str print(x)
نامگذاری متغیر ها در برنامه نویسی پایتون
یک متغیر می تواند یک نام کوتاه مانند x و y یا نام طولانی تری داشته باشد. در زیر به قوانین نام گذاری متغیر ها در برنامه نویسی پایتون اشاره کرده ایم:
- نام متغیر باید با یک حرف یا آندرلاین _ آغاز شود
- نام متغیر نمی تواند با عدد آغاز شود
- نام متغیر می تواند شامل کاراکتر های حرف و عدد و آندرلاین _ باشد
- متغیر ها به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند (به عنوان مثال دو متغیر age و Age با متفاوت از هم هستند)
پیشنهاد ویژه : آموزش طراحی وب سایت با پایتون
نمایش متغیرها در برنامه نویسی پایتون
اغلب از دستور یا تابع ()print برای نمایش و چاپ مقادیر استفاده می شود. برای ترکیب متن و متغیر می توانیم از عملگر + استفاده کنیم:
x = "awesome" print("Python is " + x)
همچنین می توانید از این عملگر برای متغیری به متغیر دیگر استفاده کنید:
x = "Python is " y = "awesome" z = x + y print(z)
این عملگر برای اعداد به عنوان یک عملگر محاسباتی جمع استفاده می شود:
x = 5 y = 10 print(x + y)
اگر شما سعی کنید تا یک رشته و عدد را با هم ترکیب کنید، پایتون خطا می دهد. به کد زیر توجه فرمایید منجر به خطا خواهد شد:
x = 5 y = "John" print(x + y)
تخصیص مقادیر به متغیرها در برنامه نویسی پایتون
برای تخصیص حافظه، در پایتون نیازی به اعلان صریح متغیر نیست. زمانی که مقداری را به متغیر انتساب می دهد، اعلان به صورت خودکار رخ می دهد. مانند زبان های برنامه نویسی دیگر، انتساب مقدار به متغیر توسط علامت مساوی ” = ” صورت می پذیرد.
عملوندی (operand) که در سمت چپ عملگر (operator) ” = ” قرار می گیرد، اسم متغیر و عملوندی که در سمت راست عملگر ” = ” قرار می گیرد، مقداری است که در متغیر ذخیره می شود.
مثال:
#!/usr/bin/python counter = 100 # An integer assignment miles = 1000.0 # A floating point name = "John" # A string print counter print miles print name
در اینجا، 100، 1000.0و “John” همگی مقادیر تخصیص داده شده به ترتیب به متغیرهای counter، miles و name هستند. کد بالا نتیجه ی زیر را بدست می دهد:
100 1000.0 John
مشاهده لیست جلسات قبل آموزش پایتون
راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.
- انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸
دسته بندی موضوعات
- آموزش برنامه نویسی
- آموزش کریپتو کارنسی (ارز دیجیتال)
- آموزش متنی برنامه نویسی
- پروژه برنامه نویسی
- فروشگاه
- فیلم های آموزشی
- #F
- ++C
- 3ds max
- Ada
- ADO.NET
- Adobe Flash
- Agile
- Ajax
- AngularJS
- Anime Studio
- apache
- ARM
- Asp.Net
- ASP.NET MVC
- assembly
- AVR
- Azure
- Bootstrap
- Cassandra
- CCNA
- CCNP
- CCSP
- ChatGPT
- Cisco
- CMD
- COBOL
- CSS
- Cython
- Django
- Dreameaver
- Elixir
- EntityFramework
- Erlang
- Flash
- Go
- Groovy
- Haskell
- Htaccess
- HTML
- IOS
- Jade
- jquery
- Kendo UI
- Linq
- Linux
- LUA
- MariaDB
- maya
- Meteor
- MongoDB
- Mono Android
- MonoGame
- Mysql
- NoSQL
- Oracle
- Orchard
- Perl
- php
- PHPMyAdmin
- R
- Rational Rose
- Ruby
- Rust
- Scala
- Scrum Master
- SFML
- SharePoint
- SignalR
- silver light
- SQL Server
- Stimulsoft Reports
- Telerik
- UML
- VB.NET&VB6
- Vue 3
- WPF
- Xml
- آردوینو
- آموزش های پروژه محور
- آیونیک
- اتوکد
- الگوریتم تقریبی
- الگوریتم نویسی و فلوچارت
- امنیت
- اندروید
- اندروید استودیو
- انیمیشن سازی
- بازی سازی با Scratch
- بک ترک
- بیسیک فور اندروید
- پایتون
- پرولوگ
- پریمیر
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جنگو
- جوملا
- دارت
- دلفی
- دوره های رایگان پیشنهادی
- زامارین
- سئو
- ساخت CMS
- ساخت اتوران
- ساختمان داده ها
- سی شارپ
- شبکه و مجازی سازی
- طراحی الگوریتم
- طراحی بازی
- طراحی وب
- فتوشاپ
- فریم ورک codeigniter
- فلاتر
- کاتلین
- کامپایلرها
- کانستراکت
- کریستال ریپورت
- کلوژر
- گوگل آنالیتیکس
- گیت
- لاراول
- مای بی بی
- مایکروسافت پروجکت
- متریال دیزاین
- متلب
- معماری کامپیوتر
- مهندسی اینترنت
- میکروتیک
- نود جی اس
- نیوک
- هوش مصنوعی
- ویبولوتین
- ویژوال استودیو
- یونیتی
- کتاب های آموزشی
- Ada
- Ajax
- Android
- ASP.NET
- ASP.NET Core
- AVR
- clips
- CNC
- COBOL
- CQRS
- Cython
- Dreamweaver
- Elixir
- Entity Framework 4.0
- Erlang
- Go
- Groovy
- Haskell
- LINQ
- Lua
- Matlab
- MFC
- Node.js
- PERL
- php
- PLC
- Prolog
- React
- Rust
- Scala
- SFML
- SharePoint
- silver light
- VHDL
- VMware
- WinJS
- Workflow
- WPF
- XHTML
- Yii Framework
- اتوکد
- اچ تی ام ال
- اسمبلی
- اکتیو ایکس
- الگوریتم و فلوچارت
- انگولار
- اوبونتو
- اوراکل
- بازی سازی
- بانک اطلاعاتی
- برنامه نویسی سوکت
- برنامه نویسی موبایل
- بک ترک
- پاسکال
- پایان نامه
- پایتون
- پرولوگ
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جی کوئری
- حوملا
- داده کاوی
- دلفی
- رباتیک
- روبی
- زبان ماشین
- سئو
- ساختمان داده ها
- سایر کتاب ها
- سخت افزار
- سوئیفت
- سی اس اس
- سی پلاس پلاس
- سی شارپ
- سیستم عامل
- سیستم های خبره
- شبکه و مجازی سازی
- شبیه سازی کامپیوتر
- طراحی الگوریتم
- فتوشاپ
- فریم ورک گتنا
- کاتلین
- کالی لینوکس
- کریستال ریپورت
- گزارش کارآموزی
- گوگل
- لیسپ
- متلب
- مقاله
- مهندسی نرم افزار
- نیوک
- هوش مصنوعی
- وب مستر
- ویژوال بیسیک
- نرم افزار و ابزار برنامه نویسی
- وردپرس