کنترل های رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

4 سال پیش

کنترل های رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، در مورد کنترل های رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید صحبت خواهیم کرد.

کنترل های ورودی اجزای تعاملی در رابط کاربری برنامه شما هستند. اندروید طیف گسترده ای از کنترل ها را از طریق دکمه ها، قسمت های نوشتاری، میله های جستجو، کادر تأیید، دکمه های بزرگنمایی و بسیاری موارد دیگر در UI وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

View یک شی است که روی صفحه چیزی را ترسیم می کند که کاربر می تواند با آن ارتباط برقرار کند و یک ViewGroup شیئی است که سایر اشیا View  (و ViewGroup) را برای تعریف طرح رابط کاربری در خود نگه می دارد.

شما طرح خود را در یک فایل XML تعریف می کنید که یک ساختار قابل خواندن  دارد، مانند HTML. به عنوان مثال، یک طرح ساده عمودی با نمای متن و یک دکمه به این شکل است –

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   android:layout_width="fill_parent"
   android:layout_height="fill_parent"
   android:orientation="vertical" >
   
   <TextView android:id="@+id/text"
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:text="I am a TextView" />
   
   <Button android:id="@+id/button"
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:text="I am a Button" />
</LinearLayout>

 

کنترل های رابط کاربری در اندروید

تعدادی کنترل های رابط کاربری در اندروید ارائه شده است که به شما امکان می دهد رابط کاربری گرافیکی برنامه خود را ایجاد کنید.

۱- TextView
این کنترل برای نمایش متن به کاربر استفاده می شود.

۲- EditText 
ویرایش متن یک زیر کلاس از پیش تعریف شده از TextView است که شامل قابلیت ویرایش غنی است.

۳- AutoCompleteTextView
AutoCompleteTextViewنمایی است که شبیه EditText است، با این تفاوت که لیستی از پیشنهادات را به طور خودکار هنگام تایپ کاربر نشان می دهد.

۴- Button
یک دکمه فشاری است که می تواند توسط کاربر فشرده شود یا کلیک شود تا عملی انجام شود.

۵- ImageButton
ImageButton یک چیدمان مطلق است که به شما امکان می دهد مکان دقیق فرزندان آن را مشخص کنید. این یک دکمه با تصویر (به جای متن) را نشان می دهد که توسط کاربر قابل فشار یا کلیک است.

۶- CheckBox
هنگام ارائه گروهی از گزینه های قابل انتخاب که به طور متقابل از یکدیگر جدا نیستند، باید از CheckBox استفاده کنید.

۷- ToggleButton
دکمه روشن / خاموش با نشانگر نور.

۸- RadioButton
RadioButton دو حالت دارد:  علامت زده شده یا علامت زده نشده.

۹- RadioGroup
RadioGroup برای گروه بندی یک یا چند دکمه رادیویی استفاده می شود.

۱۰- ProgressBar
نمای ProgressBar بازخورد تصویری درباره برخی از کارهای در حال انجام را ارائه می دهد، مانند زمانی که در پس زمینه وظیفه ای را انجام می دهید.

۱۱- Spinner
یک لیست کشویی که به کاربران امکان می دهد یک مقدار را از یک مجموعه انتخاب کنند.

۱۲- TimePicker
نمای TimePicker به کاربران امکان می دهد ساعتی از روز را در حالت ۲۴ ساعته یا AM / PM انتخاب کنند.

۱۳- DatePicker
نمای DatePicker کاربران را قادر می سازد تاریخی از روز را انتخاب کنند.

 

ایجاد کنترل های رابط کاربری 

کنترل های ورودی اجزای تعاملی در رابط کاربری برنامه شما هستند. اندروید طیف گسترده ای از کنترل ها را از طریق دکمه ها، قسمت های نوشتاری، میله های جستجو، کادر تأیید، دکمه های بزرگنمایی و بسیاری موارد دیگر در UI وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

نحو شناسه (ID)، در داخل برچسب XML این است:

android:id="@+id/text_id"

 

برای ایجاد یک UI Control / View / Widget باید یک view/widget را در فایل طرح بندی تعریف کنید و یک شناسه منحصر به فرد به شرح زیر به آن اختصاص دهید –

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   android:layout_width="fill_parent" 
   android:layout_height="fill_parent"
   android:orientation="vertical" >
   
   <TextView android:id="@+id/text_id"
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:text="I am a TextView" />
</LinearLayout>

 

سپس سرانجام یک نمونه از شی Control ایجاد کرده و آن را از فایل طرح بندی بگیرید، از موارد زیر استفاده کنید –

TextView myText = (TextView) findViewById(R.id.text_id);

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی اندروید

  1. نگاهی کلی به برنامه نویسی اندروید
  2. تنظیمات محیط  در برنامه نویسی اندروید
  3. معماری برنامه نویسی اندروید
  4. اجزای برنامه در برنامه نویسی اندروید
  5. Hello World در برنامه نویسی اندروید
  6. سازماندهی و دسترسی به منابع در برنامه نویسی اندروید
  7. فعالیت در برنامه نویسی اندروید
  8. سرویس در برنامه نویسی اندروید
  9. گیرنده های پخش در برنامه نویسی اندروید
  10. ارائه دهنده محتوا در برنامه نویسی اندروید
  11. قطعات در برنامه نویسی اندروید
  12. Intent و فیلتر در برنامه نویسی اندروید
  13. طرح بندی رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

 

 

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه