آموزش استفاده از کتابخانه Swing GUI در برنامه نویسی جایتون

3 سال پیش

آموزش استفاده از کتابخانه Swing GUI در برنامه نویسی جایتون

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش استفاده از کتابخانه Swing GUI در برنامه نویسی جایتون خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش پایتون

یکی از مهمترین ویژگیهای جایتون توانایی استفاده از کتابخانه Swing GUI در JDK است. توزیع استاندارد پایتون (که اغلب CPython نامیده می شود) دارای کتابخانه GUI Tkinter به همراه خود است. سایر کتابخانه های رابط کاربری گرافیکی مانند PyQt و WxPython نیز برای استفاده با آن در دسترس هستند ، اما کتابخانه swing یک جعبه ابزار GUI مستقل از بستر را ارائه می دهد.

استفاده از کتابخانه نوسان در جایتون در مقایسه با استفاده از آن در جاوا بسیار آسان تر است. در جاوا از کلاسهای ناشناس برای ایجاد رویداد الزام آور استفاده می شود. در جایتون، ما می توانیم به سادگی تابعی را به همان منظور منتقل کنیم.

پنجره پایه سطح بالا با اعلام یک شی از کلاس JFrame ایجاد می شود و ویژگی قابل مشاهده آن را درست می کند. برای آن ، کلاس Jframe باید از بسته swing وارد شود.

from javax.swing import JFrame

 

کلاس JFrame سازنده های مختلفی با تعداد مختلف آرگومان دارد. ما از یکی استفاده خواهیم کرد که یک رشته را به عنوان آرگومان می گیرد و آن را به عنوان عنوان تنظیم می کند.

frame = JFrame(“Hello”)

 

قبل از تنظیم ویژگی قابل مشاهده آن روی true، اندازه و مشخصات قاب را تنظیم کنید. کد زیر را به عنوان frame.py ذخیره کنید.

from javax.swing import JFrame

frame = JFrame("Hello")
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE)
frame.setLocation(100,100)
frame.setSize(300,200)
frame.setVisible(True)

 

اسکریپت فوق را از خط فرمان اجرا کنید. این خروجی زیر را نشان می دهد که یک پنجره را نشان می دهد.

Window
کتابخانه رابط گرافیکی swing به صورت بسته javax.swing در جاوا ارائه شده است. کلاسهای اصلی کانتینر آن ، JFrame و JDialog به ترتیب از کلاسهای Frame و Dialog مشتق شده اند که در کتابخانه AWT وجود دارد. سایر کنترل های رابط کاربری گرافیکی مانند JLabel ، JButton ، JTextField و غیره از کلاس JComponent مشتق شده اند.

تصویر زیر سلسله مراتب Swing Package Class را نشان می دهد.

Swing Package Class Hierarchy
جدول زیر خلاصه کلاسهای مختلف کنترل GUI در یک کتابخانه swing –

  • JLabel

یک شی JLabel جز component قرار دادن متن در یک ظرف است.

  • JButton

این کلاس یک دکمه با برچسب ایجاد می کند.

  • JColorChooser

JColorChooser صفحه کنترل هایی را طراحی می کند که به کاربر امکان می دهد رنگی را دستکاری و انتخاب کند.

  • JCheckBox

JCheckBox یک جز component گرافیکی است که می تواند در حالت روشن (درست) یا خاموش (غلط) باشد.

  • JRadioButton

کلاس JRadioButton یک جز نمودار گرافیکی است که می تواند در حالت روشن (درست) یا خاموش (غلط) باشد.

  • JList

یک جز J JList لیست پیمایشی از موارد متنی را به کاربر ارائه می دهد.

  • JComboBox

یک جز J JComboBox لیست کشویی موارد را به کاربر ارائه می دهد

  • JTextField

یک شی J JTextField یک جز text متنی است که امکان ویرایش یک خط متن را فراهم می کند.

  • JPasswordField

یک شی J JPasswordField یک م textلفه متنی است که برای ورود رمز عبور تخصصی است.

  • JTextArea

یک شی J JTextArea یک جز text متنی است که امکان ویرایش چندین خط متن را فراهم می کند.

  • ImageIcon

کنترل ImageIcon پیاده سازی رابط Icon است که نمادها را از تصاویر رنگ آمیزی می کند

  • JScrollbar

کنترل Scrollbar یک جز component نوار پیمایش را نشان می دهد تا کاربر را قادر به انتخاب از بین مقادیر کند.

  • JOptionPane

JOptionPane مجموعه ای از جعبه های گفتگوی استاندارد را فراهم می کند که از کاربران مقداری را درخواست می کند یا آنها را از چیزی مطلع می کند.

  • JFileChooser

کنترل JFileChooser یک پنجره گفتگو را نشان می دهد که کاربر می تواند از آن یک پرونده را انتخاب کند.

  • JProgressBar

با پیشرفت کار به سمت تکمیل ، نوار پیشرفت درصد تکمیل کار را نشان می دهد.

  • JSlider

JSlider با کشیدن یک دکمه در یک بازه محدود به کاربر اجازه می دهد تا مقداری را به صورت گرافیکی انتخاب کند.

JSpinner

JSpinner یک فیلد ورودی تک خطی است که به کاربر اجازه می دهد تا یک عدد یا مقدار شی را از توالی مرتب شده انتخاب کند.

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی جایتون

  1. آموزش برنامه نویسی جایتون
  2.  بررسی اجمالی برنامه نویسی جایتون
  3. آموزش نصب جایتون
  4. آموزش وارد کردن کتابخانه های جاوا در برنامه نویسی جایتون
  5. آموزش متغیرها و انواع داده ها در برنامه نویسی جایتون
  6. آموزش استفاده از انواع مجموعه جاوا در برنامه نویسی جایتون
  7. آموزش کنترل تصمیم گیری در برنامه نویسی جایتون
  8. آموزش حلقه ها در برنامه نویسی جایتون
  9. آموزش توابع در برنامه نویسی جایتون
  10. آموزش ماژول ها در برنامه نویسی جایتون
  11. آموزش پکیج در برنامه نویسی جایتون
  12. آموزش برنامه جاوا در برنامه نویسی جایتون
  13. آموزش پلاگین Eclipse در برنامه نویسی جایتون
  14. آموزش ایجاد پروژه در Eclipse در برنامه نویسی جایتون
  15. آموزش افزونه و پروژه NetBeans در برنامه نویسی جایتون
  16. آموزش servlet در برنامه نویسی جایتون
  17. آموزش JDBC در برنامه نویسی جایتون
  18. آموزش استفاده از کتابخانه Swing GUI در برنامه نویسی جایتون
  19. آموزش مدیریت طرح بندی در برنامه نویسی جایتون
  20. آموزش منوها در برنامه نویسی جایتون
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه