آموزش متغیرها و انواع داده ها در برنامه نویسی جایتون

3 سال پیش
آموزش متغیرها و انواع داده ها در برنامه نویسی جایتون

آموزش متغیرها و انواع داده ها در برنامه نویسی جایتون

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش متغیرها و انواع داده ها در برنامه نویسی جایتون خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ویژه : آموزش طراحی وب سایت با پایتون

متغیرها به عنوان مکانهایی در حافظه رایانه نامگذاری می شوند. هر متغیر می تواند یک قطعه داده را در خود نگه دارد. برخلاف جاوا، پایتون یک زبان تایپ شده به صورت پویا است. از این رو هنگام استفاده از جایتون نیز اعلام قبلی نوع داده متغیر انجام نشده است. به جای اینکه نوع متغیر تصمیم بگیرد که داده هایی را می توان در آن ذخیره کرد ، داده ها نوع متغیر را تعیین می کنند.

در مثال زیر، یک مقدار صحیح به یک متغیر اختصاص داده شده است. با استفاده از تابع توکار ()type می توان نوع متغیر را یک عدد صحیح تأیید کرد. اما، اگر به همان متغیر یک رشته اختصاص داده شود ، تابع ()type به عنوان نوع متغیر مشابه رشته می شود.

> x = 10
>>> type(x)
<class 'int'>

>>> x = "hello"
>>> type(x)
<class 'str'>

 

این کد توضیح می دهد که چرا پایتون را یک زبان تایپ شده به صورت پویا می نامند.

انواع داده داخلی داخلی پایتون را می توان در جایتون نیز استفاده کرد –

  • عدد
  • رشته
  • لیست
  • تاپل
  • دیکشنری

پایتون داده های عددی را به عنوان یک عدد تشخیص می دهد که ممکن است یک عدد صحیح ، یک عدد واقعی با نقطه شناور یا یک عدد مختلط باشد. رشته ها، لیست ها و انواع داده های تاپل توالی نامیده می شوند.

اعداد جایتون

در پایتون گفته می شود که هر عدد صحیح امضا شده از نوع “int” است. برای بیان یک عدد صحیح طولانی ، حرف “L” به آن متصل است. به یک عدد با یک نقطه اعشاری که قسمت صحیح را از یک جز a کسری جدا می کند ، “شناور” می گویند. قسمت کسری ممکن است حاوی نمایی باشد که در علامت گذاری علمی با استفاده از ‘E’ یا ‘e’ بیان شده است.

تعداد پیچیده نیز به عنوان نوع داده عددی در پایتون تعریف شده است. یک عدد مختلط شامل یک قسمت واقعی (یک عدد شناور) و یک قسمت خیالی است که “j” به آن متصل شده است.

به منظور بیان یک عدد در نمایه Octal یا Hexadecimal ، ۰O یا ۰X پیشوند آن است. بلوک کد زیر نمونه هایی از نمایش های مختلف اعداد را در پایتون نشان می دهد.

int     -> 10, 100, -786, 80
long    -> 51924361L, -0112L, 47329487234L
float   -> 15.2, -21.9, 32.3+e18, -3.25E+101
complex -> 3.14j, 45.j, 3e+26J, 9.322e-36j

 

رشته های جایتون

رشته هر دنباله ای از کاراکترهای محصور در علامت نقل قول منفرد (به عنوان مثال ‘hello’) ، دوگانه (به عنوان مثال “hello”) یا سه گانه (به عنوان مثال hello’” ‘“ “““hello”””) است. نقل قول های سه گانه به ویژه اگر محتوای رشته در چندین خط قرار بگیرد بسیار مفید هستند.

کاراکترهای دنباله Escape را می توان به صورت کلمه به کلمه در رشته سه گانه گنجانده شده است. مثالهای زیر روشهای مختلفی را برای اعلام یک رشته در پایتون نشان می دهد.

str = ’hello how are you?’
str = ”Hello how are you?”
str = """this is a long string that is made up of several lines and non-printable
characters such as TAB ( \t ) and they will show up that way when displayed. NEWLINEs
within the string, whether explicitly given like this within the brackets [ \n ], or just
a NEWLINE within the variable assignment will also show up.
"""

 

رشته سوم هنگام چاپ، خروجی زیر را ارائه می دهد.

this is a long string that is made up of
several lines and non-printable characters such as
TAB ( 	 ) and they will show up that way when displayed.
NEWLINEs within the string, whether explicitly given like
this within the brackets [
], or just a NEWLINE within
the variable assignment will also show up.

 

لیست های جایتون

لیست یک نوع داده توالی است. این مجموعه ای از موارد جدا شده با ویرگول است ، نه لزوماً از یک نوع، که در براکت ذخیره می شود. با استفاده از شاخص مبتنی بر صفر می توان به موارد فردی از لیست دسترسی داشت.

بلوک کد زیر استفاده از یک لیست را در پایتون خلاصه می کند.

list1 = ['physics', 'chemistry', 1997, 2000];
list2 = [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ];
print "list1[0]: ", list1[0]
print "list2[1:5]: ", list2[1:5]

 

جدول زیر برخی از متداول ترین عبارات جایتون مربوط به لیست های جایتون را شرح می دهد.

 

 

عبارات جایتون توضیح
len(List) طول
List[2]=10 بروزرسانی
Del List[1] حذف
List.append(20) ضمیمه کردن
List.insert(1,15) درج
List.sort() مرتب سازی

تاپل جایتون

تاپل مجموعه ای تغییرناپذیر از داده های جداشده با ویرگول است که در پرانتز ذخیره می شود. امکان حذف یا اصلاح عنصری در تاپل وجود ندارد و همچنین نمی توان عنصری را به مجموعه تاپل اضافه کرد. بلوک کد زیر عملیات تاپل را نشان می دهد.

tup1 = ('physics','chemistry‘,۱۹۹۷,۲۰۰۰);
tup2 = (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 );
print "tup1[0]: ", tup1[0]
print "tup2[1:5]: ", tup2[1:5]

 

دیکشنری جایتون

دیکشنری جایتون در چارچوب مجموعه جاوا مشابه کلاس Map است. این مجموعه ای از جفت های مقدار-کلید است. جفت هایی که با ویرگول جدا می شوند در آکولاد قرار می گیرند. یک شی Dictionary  برای بازیابی عنصر درون آن از شاخص مبتنی بر صفر پیروی نمی کند زیرا با استفاده از تکنیک هش ذخیره می شود.

همان کلید نمی تواند بیش از یک بار در یک شی dictionary  ظاهر شود. با این حال، بیش از یک کلید می تواند مقادیر مشابه داشته باشد. توابع مختلف موجود با هدف فرهنگ لغت در زیر توضیح داده شده است –

dict = {'011':'New Delhi','022':'Mumbai','033':'Kolkata'}
print "dict[‘۰۱۱’]: ",dict['011']
print "dict['Age']: ", dict['Age']

 

جدول زیر برخی از رایج ترین عبارات جایتون مربوط به دیکشنری را شرح می دهد.

عبارات جایتون توضیح
dict.get(‘۰۱۱’) جستجو
len(dict) طول
dict[‘۰۴۴’] = ‘Chennai’ ضمیمه
del dict[‘۰۲۲’] حذف
dict.keys() لیست کلیدها
dict.values() لیست مقادیر
dict.clear() حذف همه عناصر

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی جایتون

  1. آموزش برنامه نویسی جایتون
  2.  بررسی اجمالی برنامه نویسی جایتون
  3. آموزش نصب جایتون
  4. آموزش وارد کردن کتابخانه های جاوا در برنامه نویسی جایتون
  5. آموزش متغیرها و انواع داده ها در برنامه نویسی جایتون
  6. آموزش استفاده از انواع مجموعه جاوا در برنامه نویسی جایتون
  7. آموزش کنترل تصمیم گیری در برنامه نویسی جایتون
  8. آموزش حلقه ها در برنامه نویسی جایتون
  9. آموزش توابع در برنامه نویسی جایتون
  10. آموزش ماژول ها در برنامه نویسی جایتون
  11. آموزش پکیج در برنامه نویسی جایتون
  12. آموزش برنامه جاوا در برنامه نویسی جایتون
  13. آموزش پلاگین Eclipse در برنامه نویسی جایتون
  14. آموزش ایجاد پروژه در Eclipse در برنامه نویسی جایتون
  15. آموزش افزونه و پروژه NetBeans در برنامه نویسی جایتون
  16. آموزش servlet در برنامه نویسی جایتون
  17. آموزش JDBC در برنامه نویسی جایتون
  18. آموزش استفاده از کتابخانه Swing GUI در برنامه نویسی جایتون
  19. آموزش مدیریت طرح بندی در برنامه نویسی جایتون
  20. آموزش منوها در برنامه نویسی جایتون
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه