آموزش حلقه ها در برنامه نویسی پایتون ۳

3 سال پیش

 آموزش حلقه ها در برنامه نویسی پایتون ۳

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش حلقه ها در برنامه نویسی پایتون ۳ خواهیم پرداخت.

به طور کلی، دستورات به صورت متوالی اجرا می شوند – اولین دستور در یک تابع ابتدا اجرا می شود، سپس دومی و غیره. ممکن است شرایطی پیش بیاید که شما نیاز دارید یک بلوک کد را چندین بار اجرا کنید.

 

زبان های برنامه نویسی ساختارهای کنترلی مختلفی را ارائه می دهند که مسیرهای اجرایی پیچیده تری را امکان پذیر می کند.

یک دستور حلقه به ما امکان می دهد یک دستور یا گروهی از دستورات را چندین بار اجرا کنیم. نمودار زیر یک عبارت حلقه – را نشان می دهد

Loop Architecture

زبان برنامه نویسی پایتون انواع حلقه های زیر را برای رسیدگی به نیازهای حلقه ارائه می دهد.

نوع حلقه و توضیحات
۱ while loopیک عبارت یا گروهی از عبارات را در حالی که یک شرط معین درست است، تکرار می کند. قبل از اجرای بدنه حلقه، شرایط را آزمایش می کند.
۲ for loopدنباله ای از عبارات را چندین بار اجرا می کند و کدی را که متغیر حلقه را مدیریت می کند مخفف می کند.
۳ nested loops

 

 

دستورات کنترل حلقه

دستورات کنترل حلقه اجرا را از دنباله عادی خود تغییر می دهد. هنگامی که اجرا از یک محدوده خارج می شود، تمام اشیاء خودکاری که در آن محدوده ایجاد شده اند از بین می روند.

 

پایتون از دستورات کنترلی زیر پشتیبانی می کند.

 

Sr.No. دستور کنترل و توضیحات
۱ break statementدستور حلقه را خاتمه می دهد و اجرا را به دستور بلافاصله بعد از حلقه منتقل می کند.
۲ continue statementباعث می شود که حلقه باقی مانده بدن خود را رد کند و قبل از تکرار بلافاصله وضعیت خود را دوباره آزمایش کند.
۳ pass statement

دستور pass در پایتون زمانی استفاده می شود که یک دستور به صورت نحوی مورد نیاز باشد اما شما نمی خواهید هیچ دستور یا کدی اجرا شود.

 

اجازه دهید به طور خلاصه دستورات کنترل حلقه را مرور کنیم.

 

تکرار کننده و مولد

Iterator یک شی است که به برنامه نویس اجازه می دهد تا از تمام عناصر یک مجموعه، صرف نظر از اجرای خاص آن عبور کند. در پایتون، یک شی iterator دو متد ()iter و ()next را پیاده سازی می کند.

 

برای ایجاد یک Iterator می توان از اشیاء رشته، فهرست یا تاپل استفاده کرد.

#!/usr/bin/python3
import sys

list = [1,2,3,4]
it = iter(list) # this builds an iterator object
print (next(it)) #prints next available element in iterator
#Iterator object can be traversed using regular for statement
for x in it:
   print (x, end=" ")
#or using next() function
while True:
   try:
      print (next(it))
   except StopIteration:
      sys.exit()

 

مولد تابعی است که با استفاده از روش تسلیم، دنباله ای از مقادیر را تولید یا به دست می دهد.

هنگامی که یک تابع مولد فراخوانی می شود، یک شی مولد را حتی بدون شروع اجرای تابع برمی گرداند. هنگامی که متد ()next برای اولین بار فراخوانی می شود، تابع شروع به اجرا می کند تا زمانی که به عبارت yield برسد، که مقدار بازده را برمی گرداند. بازده ردیابی می کند، یعنی آخرین اجرای را به خاطر می آورد و دومین فراخوانی ()next از مقدار قبلی ادامه می یابد.

 

مثال

مثال زیر یک مولد را تعریف می کند که یک تکرار کننده برای تمام اعداد فیبوناچی ایجاد می کند

#!usr/bin/python3

import sys
def fibonacci(n): #generator function
   a, b, counter = 0, 1, 0
   while True:
      if (counter > n): 
         return
      yield a
      a, b = b, a + b
      counter += 1
f = fibonacci(5) #f is iterator object

while True:
   try:
      print (next(f), end=" ")
   except StopIteration:
      sys.exit()

 

منبع.

 

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نوبسی پایتون ۳

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون ۳
  2. آموزش موارد جدید در برنامه نویسی پایتون ۳
  3. آموزش مرور کلی برنامه نویسی پایتون ۳
  4. آموزش راه اندازی محیط برنامه نویسی پایتون ۳
  5. آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون ۳
  6. آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون ۳
  7.  آموزش عملگرهای پایه در برنامه نویسی پایتون ۳
  8.  آموزش تصمیم گیری در برنامه نویسی پایتون ۳
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه