تمرین برنامه نویسی پایتون برای ساخت یک ماشین حساب ساده

4 سال پیش

تمرین برنامه نویسی پایتون برای ساخت یک ماشین حساب ساده

در این مثال از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، شما تمرین برنامه نویسی پایتون برای ساخت یک ماشین حساب ساده را یاد خواهید گرفت.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش پروژه محور پایتون

 

برای درک این مثال ، باید از مباحث برنامه نویسی پایتون زیر آگاهی داشته باشید:

 

مثال: ماشین حساب ساده با استفاده از توابع

# Program make a simple calculator

# This function adds two numbers
def add(x, y):
    return x + y

# This function subtracts two numbers
def subtract(x, y):
    return x - y

# This function multiplies two numbers
def multiply(x, y):
    return x * y

# This function divides two numbers
def divide(x, y):
    return x / y


print("Select operation.")
print("1.Add")
print("2.Subtract")
print("3.Multiply")
print("4.Divide")

while True:
    # Take input from the user
    choice = input("Enter choice(1/2/3/4): ")

    # Check if choice is one of the four options
    if choice in ('1', '2', '3', '4'):
        num1 = float(input("Enter first number: "))
        num2 = float(input("Enter second number: "))

        if choice == '1':
            print(num1, "+", num2, "=", add(num1, num2))

        elif choice == '2':
            print(num1, "-", num2, "=", subtract(num1, num2))

        elif choice == '3':
            print(num1, "*", num2, "=", multiply(num1, num2))

        elif choice == '4':
            print(num1, "/", num2, "=", divide(num1, num2))
        break
    else:
        print("Invalid Input")

خروجی

Select operation.
۱٫Add
۲٫Subtract
۳٫Multiply
۴٫Divide
Enter choice(1/2/3/4): 3
Enter first number: 15
Enter second number: 14
۱۵٫۰ * ۱۴٫۰ = ۲۱۰٫۰

در این برنامه از کاربر می خواهیم عملیاتی را انتخاب کند. گزینه های ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ معتبر هستند. اگر ورودی دیگری داده شود، Invalid Input نمایش داده می شود و حلقه تا انتخاب یک گزینه معتبر ادامه می یابد.

دو عدد گرفته می شود و برای اجرای یک بخش خاص از شاخه if … elif … else استفاده می شود. توابع تعریف شده توسط کاربر با ()add()subtract()multiplyو ()divide عملیات مربوطه را ارزیابی کرده و خروجی را نمایش می دهند.

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی پایتون

  1. آموزش نصب و اجرای برنامه نویسی پایتون
  2. کلیدواژه ها و شناسه های برنامه نویسی پایتون
  3. دستورات، تورفتگی ها و کامنت ها در برنامه نویسی پایتون
  4. متغیرها، ثابت ها و لیترال ها در برنامه نویسی پایتون 
  5. انواع داده ها در برنامه نویسی پایتون
  6. تبدیل نوع در برنامه نویسی پایتون
  7. ورودی، خروجی و وارد کردن در برنامه نویسی پایتون
  8. عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  9. نام و دامنه در برنامه نویسی پایتون
  10. دستور شرطی if…else در برنامه نویسی پایتون
  11. حلقه for در برنامه نویسی پایتون
  12. حلقه while در برنامه نویسی پایتون
  13. دستورات break و continue در برنامه نویسی پایتون
  14. دستور pass در برنامه نویسی پایتون
  15. توابع در برنامه نویسی پایتون
  16. آرگومان تابع در برنامه نویسی پایتون
  17. تابع بازگشتی در برنامه نویسی پایتون
  18. تابع بی نام/ تابع لامبدا در برنامه نویسی پایتون
  19. متغیرهای سراسری، محلی و غیر محلی در برنامه نویسی پایتون
  20. کلیدواژه global در برنامه نویسی پایتون
  21. ماژول های برنامه نویسی پایتون
  22. پکیج ها در برنامه نویسی پایتون
  23. اعداد و تبدیل نوع داده در برنامه نویسی پایتون 
  24. لیست در برنامه نویسی پایتون
  25. تاپل در برنامه نویسی پایتون 
  26. رشته ها در برنامه نویسی پایتون
  27. مجموعه ها در برنامه نویسی پایتون
  28. دیکشنری در برنامه نویسی پایتون
  29. عملیات ورودی/خروجی در برنامه نویسی پایتون 
  30. دایرکتوری و مدیریت فایل ها در برنامه نویسی پایتون
  31. خطاها و استثناهای توکار در برنامه نویسی پایتون
  32. مدیریت استثناها در برنامه نویسی پایتون
  33. استثناهای تعریف شده توسط کاربر در برنامه نویسی پایتون
  34. برنامه ‌نویسی شی گرا در پایتون
  35. اشیا و کلاس ها در برنامه نویسی پایتون
  36. وراثت در برنامه نویسی پایتون
  37. وراثت چندگانه در برنامه نویسی پایتون
  38. سربارگذاری عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  39. تکرار کننده ها در برنامه نویسی پایتون
  40. Generator در برنامه نویسی پایتون
  41. بستار در برنامه نویسی پایتون
  42. دکوراتور در برنامه نویسی پایتون
  43. دکوراتور property در برنامه نویسی پایتون
  44. عبارات با قاعده در برنامه نویسی پایتون (RegEx)
  45. تمرین برنامه نویسی پایتون برای پرینت !Hello world
  46. تمرین برنامه نویسی پایتون برای جمع کردن دو عدد
  47. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن ریشه مربع
  48. تمرین برنامه نویسی پایتون برای محاسبه مساحت یک مثلث
  49. تمرین برنامه نویسی پایتون برای حل معادله درجه دوم
  50. تمرین برنامه نویسی پایتون برای مبادله دو متغیر
  51. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تولید عدد تصادفی
  52. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل کیلومتر به مایل
  53. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل سانتیگراد به فارنهایت
  54. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی مثبت یا منفی بودن یک عدد
  55. تمرین برنامه پایتون برای بررسی زوج یا فرد بودن یک عدد
  56. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی سال کبیسه
  57. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن بزرگترین عدد در بین سه عدد
  58. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی عدد اول
  59. تمرین برنامه نویسی پایتون برای چاپ تمام اعداد اول در یک بازه زمانی
  60. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای یک عدد
  61. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش جدول ضرب
  62. تمرین برنامه نویسی پایتون برای چاپ توالی فیبوناچی
  63. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی عدد آرمسترانگ
  64. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن عدد آرمسترانگ بین دو عدد صحیح
  65. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مجموع اعداد طبیعی
  66. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش توان ۲ با استفاده از تابع بی نام
  67. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن اعداد قابل تقسیم بر عدد دیگری
  68. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل دهدهی به باینری، اکتال و هگزادسیمال
  69. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مقدار کاراکتر ASCII
  70. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن HCF یا GCD
  71. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن LCM
  72. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای یک عدد
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه