آموزش دیکشنری در برنامه نویسی پایتون ۳

3 سال پیش

آموزش دیکشنری در برنامه نویسی پایتون ۳

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش دیکشنری در برنامه نویسی پایتون ۳ خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش طراحی وب سایت با پایتون و جنگو

هر کلید با یک دونقطه (:) از مقدار خود جدا می شود، آیتم ها با کاما از هم جدا می شوند و کل چیز در پرانتزهای فرفری محصور می شود. یک دیکشنری خالی بدون هیچ موردی فقط با دو پرانتز نوشته می شود، مانند این: {}.

کلیدها در یک دیکشنری منحصر به فرد هستند در حالی که مقادیر ممکن است منحصر به فرد نباشند. مقادیر یک دیکشنری می تواند از هر نوع باشد، اما کلیدها باید از نوع داده های تغییرناپذیر مانند رشته ها، اعداد یا تاپل ها باشند.

دسترسی به ارزش ها در دیکشنری

برای دسترسی به عناصر فرهنگ لغت، می توانید از کروشه های مربع آشنا به همراه کلید برای بدست آوردن مقدار آن استفاده کنید. در زیر یک مثال ساده آمده است –

#!/usr/bin/python3

dict = {'Name': 'Zara', 'Age': 7, 'Class': 'First'}
print ("dict['Name']: ", dict['Name'])
print ("dict['Age']: ", dict['Age'])

 

هنگامی که کد بالا اجرا می شود، نتیجه زیر را ایجاد می کند –

dict['Name']:  Zara
dict['Age']:  7

 

اگر بخواهیم با کلیدی که بخشی از دیکشنری نیست به یک آیتم داده دسترسی پیدا کنیم، با خطای زیر مواجه می شویم:

#!/usr/bin/python3

dict = {'Name': 'Zara', 'Age': 7, 'Class': 'First'};
print ("dict['Alice']: ", dict['Alice'])

 

هنگامی که کد بالا اجرا می شود، نتیجه زیر را ایجاد می کند –

dict['Zara']:
Traceback (most recent call last):
   File "test.py", line 4, in <module>
      print "dict['Alice']: ", dict['Alice'];
KeyError: 'Alice'

 

به روز رسانی دیکشنری

می‌توانید یک دیکشنری را با افزودن یک ورودی جدید یا یک جفت کلید-مقدار، اصلاح یک مدخل موجود، یا حذف یک مدخل موجود، همانطور که در مثال ساده در زیر نشان داده شده است، به‌روزرسانی کنید.

#!/usr/bin/python3

dict = {'Name': 'Zara', 'Age': 7, 'Class': 'First'}
dict['Age'] = 8; # update existing entry
dict['School'] = "DPS School" # Add new entry

print ("dict['Age']: ", dict['Age'])
print ("dict['School']: ", dict['School'])

 

هنگامی که کد بالا اجرا می شود، نتیجه زیر را ایجاد می کند –

dict['Age']:  8
dict['School']:  DPS School

 

حذف عناصر دیکشنری 

می توانید عناصر دیکشنری را حذف کنید یا کل محتوای یک فرهنگ لغت را پاک کنید. شما همچنین می توانید کل دیکشنری را در یک عملیات حذف کنید.

برای حذف صریح کل دیکشنری فقط از عبارت del استفاده کنید. در زیر یک مثال ساده آمده است –

#!/usr/bin/python3

dict = {'Name': 'Zara', 'Age': 7, 'Class': 'First'}

del dict['Name'] # remove entry with key 'Name'
dict.clear()     # remove all entries in dict
del dict         # delete entire dictionary

print ("dict['Age']: ", dict['Age'])
print ("dict['School']: ", dict['School'])

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند.

یک استثنا مطرح می شود زیرا پس از دل دیکت، فرهنگ لغت دیگر وجود ندارد.

dict['Age']:
Traceback (most recent call last):
   File "test.py", line 8, in <module>
      print "dict['Age']: ", dict['Age'];
TypeError: 'type' object is unsubscriptable

 

ویژگی کلیدهای دیکشنری

مقادیر دیکشنری هیچ محدودیتی ندارند. آنها می توانند هر شی پایتون دلخواه، یا اشیاء استاندارد یا اشیاء تعریف شده توسط کاربر باشند. با این حال، این موضوع در مورد کلیدها صادق نیست.

دو نکته مهم در مورد کلیدهای دیکشنری وجود دارد که باید به خاطر بسپارید

(الف) بیش از یک ورودی در هر کلید مجاز نیست. این بدان معناست که هیچ کلید تکراری مجاز نیست. وقتی در حین تخصیص با کلیدهای تکراری مواجه می شوید، آخرین انتساب برنده می شود. به عنوان مثال –

#!/usr/bin/python3

dict = {'Name': 'Zara', 'Age': 7, 'Name': 'Manni'}
print ("dict['Name']: ", dict['Name'])

 

هنگامی که کد بالا اجرا می شود، نتیجه زیر را ایجاد می کند –

dict['Name']:  Manni

 

(ب) کلیدها باید تغییرناپذیر باشند. این بدان معناست که می توانید از رشته ها، اعداد یا تاپل ها به عنوان کلیدهای دیکشنری استفاده کنید اما چیزی مانند [‘key’] مجاز نیست. در زیر یک مثال ساده آمده است –

#!/usr/bin/python3

dict = {['Name']: 'Zara', 'Age': 7}
print ("dict['Name']: ", dict['Name'])

 

Traceback (most recent call last):
   File "test.py", line 3, in <module>
      dict = {['Name']: 'Zara', 'Age': 7}
TypeError: list objects are unhashable

 

پایتون شامل توابع فرهنگ لغت زیر است –

Sr.No. عملکرد و توضیحات
۱ سانتی‌متر (dict1، dict2)
دیگر در پایتون ۳ موجود نیست.

۲ لن (دیکت)
طول کل فرهنگ لغت را نشان می دهد. این برابر با تعداد موارد موجود در فرهنگ لغت خواهد بود.

۳ str (dict)
یک نمایش رشته قابل چاپ از یک فرهنگ لغت تولید می کند

نوع ۴ (متغیر)
نوع متغیر پاس شده را برمی گرداند. اگر متغیر پاس شده دیکشنری باشد، یک نوع دیکشنری برمی گرداند.

پایتون شامل متدهای فرهنگ لغت زیر است –

 

۱ cmp(dict1, dict2)دیگر در پایتون ۳ موجود نیست.
۲ len(dict)طول کل دیکشنری را نشان می دهد. این برابر با تعداد موارد موجود در دیکشنری خواهد بود.
۳ str(dict)یک نمایش رشته قابل چاپ از یک فرهنگ لغت تولید می کند
۴ type(variable)

نوع متغیر پاس شده را برمی گرداند. اگر متغیر پاس شده دیکشنری باشد، یک نوع دیکشنری برمی گرداند.

 

پایتون شامل متدهای دیکشنری زیر است –

۱ ()dict.clearتمام عناصر دیکشنری دیکته را حذف می کند
۲ ()dict.copyیک کپی کم عمق از دیکته دیکشنری را برمی گرداند
۳ ()dict.fromkeysیک دیکشنری جدید با کلیدهای seq و مقادیر تنظیم شده روی value ایجاد کنید.
۴ dict.get(key, default=None)برای کلید کلید، اگر کلید در دیکشنری نباشد، مقدار یا پیش‌فرض را برمی‌گرداند
۵ dict.has_key(key)حذف شد، به جای آن از در عملیات استفاده کنید.
۶ ()dict.itemsفهرستی از جفت‌های تاپلی (کلید، مقدار) dict را برمی‌گرداند
۷ ()dict.keysفهرست کلیدهای دیکشنری را برمی گرداند
۸ dict.setdefault(key, default = None)مشابه ()get، اما اگر کلید از قبل در dict نباشد، dict[key] = پیش‌فرض را تنظیم می‌کند
۹ dict.update(dict2)جفت‌های کلید-مقدار دیکشنری dict2 را به دیکته اضافه می‌کند
۱۰ ()dict.values

فهرستی از مقادیر دیکشنری را برمی‌گرداند

 

منبع.

 

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نوبسی پایتون ۳

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون ۳
  2. آموزش موارد جدید در برنامه نویسی پایتون ۳
  3. آموزش مرور کلی برنامه نویسی پایتون ۳
  4. آموزش راه اندازی محیط برنامه نویسی پایتون ۳
  5. آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون ۳
  6. آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون ۳
  7.  آموزش عملگرهای پایه در برنامه نویسی پایتون ۳
  8.  آموزش تصمیم گیری در برنامه نویسی پایتون ۳
  9.  آموزش حلقه ها در برنامه نویسی پایتون ۳
  10. آموزش اعداد در برنامه نویسی پایتون ۳
  11. آموزش رشته ها در برنامه نویسی پایتون ۳
  12.  آموزش لیست ها در برنامه نویسی پایتون ۳
  13.  آموزش تاپل ها در برنامه نویسی پایتون ۳
0
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه