دایرکتوری و مدیریت فایل ها در برنامه نویسی پایتون 

4 سال پیش
دایرکتوری و مدیریت فایل ها در برنامه نویسی پایتون

دایرکتوری و مدیریت فایل ها در برنامه نویسی پایتون 

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، شما با دایرکتوری و مدیریت فایل ها در برنامه نویسی پایتون آشنا خواهید شد، یعنی ایجاد یک دایرکتوری ، تغییر نام آن، لیست تمام دایرکتوری ها و کار با آنها را یاد خواهید گرفت.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش طراحی وب سایت با پایتون و جنگو

دایرکتوری پایتون

اگر در برنامه پایتون تعداد زیادی فایل برای اداره وجود دارد، می توانیم کدهای خود را در دایرکتوری یا همان فهرست های مختلف ترتیب دهیم تا کارها بیشتر مدیریت شوند.

دایرکتوری یا پوشه مجموعه ای از فایل ها و زیر شاخه ها است. پایتون دارای ماژول os است که بسیاری از روش های مفید برای کار با دایرکتوری ها (و همچنین فایل ها) را در اختیار ما قرار می دهد.

دریافت دابرکتوری فعلی در پایتون

ما می توانیم با استفاده از متد ()getcwd ماژول os، دایرکتوری کار موجود را بدست آوریم.

این روش دایرکتوری کار فعلی را به صورت یک رشته برمی گرداند. همچنین می توانیم از متد ()getcwdb برای بدست آوردن آن به عنوان bytes object استفاده کنیم.

>>> import os

>>> os.getcwd()
'C:\\Program Files\\PyScripter'

>>> os.getcwdb()
b'C:\\Program Files\\PyScripter'

 

تغییر دایرکتوری در پایتون

با استفاده از متد ()chdir می توانیم دایرکتوری کار فعلی را تغییر دهیم.

مسیر جدیدی که می خواهیم تغییر دهیم باید به عنوان رشته ای برای این روش ارائه شود. ما می توانیم برای جدا کردن عناصر مسیر از فوروارد اسلش / یا از بک اسلش استفاده کنیم.

هنگام استفاده از بک اسلش، استفاده از توالی فرار بهتر است.

>>> print(os.getcwd())
C:\Program Files\PyScripter

لبست کردن دایرکتوری ها و فایل ها در پایتون

با استفاده از متد ()listdir می توان کلیه فایل ها و زیر شاخه های داخل دایرکتوری را بازیابی کرد.

این روش در یک مسیر قرار می گیرد و لیستی از زیر شاخه ها و فایل های موجود در آن مسیر را برمی گرداند. اگر مسیری مشخص نشده باشد، لیست زیر شاخه ها و فایل ها را از دایرکتوری فعال فعلی برمی گرداند.

>>> print(os.getcwd())
C:\Python33

>>> os.listdir()
['DLLs',
'Doc',
'include',
'Lib',
'libs',
'LICENSE.txt',
'NEWS.txt',
'python.exe',
'pythonw.exe',
'README.txt',
'Scripts',
'tcl',
'Tools']

>>> os.listdir('G:\\')
['$RECYCLE.BIN',
'Movies',
'Music',
'Photos',
'Series',
'System Volume Information']

 

ایجاد یک دایرکتوری جدید در پایتون

ما می توانیم با استفاده از متد ()mkdir یک دایرکتوری جدید ایجاد کنیم.

این روش در مسیر دایرکتوری جدید قرار می گیرد. اگر مسیر کامل مشخص نشده باشد، دایرکتوری جدید در دایرکتوری فعال فعلی ایجاد می شود.

>>> os.mkdir('test')

>>> os.listdir()
['test']

 

 

تغییر نام دایرکتوری یا فابل در پایتون

متد ()rename می تواند یک دایرکتوری یا یک فایل را تغییر نام دهد.

برای تغییر نام هر دایرکتوری یا فایل، متد ()rename دو آرگومان اساسی می گیرد: نام قدیمی به عنوان اولین آرگومان و نام جدید به عنوان آرگومان دوم.

>>> os.listdir()
['test']

>>> os.rename('test','new_one')

>>> os.listdir()
['new_one']

 

حذف دایرکتوری یا فابل در پایتون

با استفاده از متد ()remove می توان یک فایل را حذف  کرد.

به همین ترتیب ، متد ()rmdir یک دایرکتوری خالی را حذف می کند.

>>> os.listdir()
['new_one', 'old.txt']

>>> os.remove('old.txt')
>>> os.listdir()
['new_one']

>>> os.rmdir('new_one')
>>> os.listdir()
[]

 

توجه: متد ()rmdir فقط می توانددایرکتوری های خالی را حذف کند.

به منظور حذف یک فایل غیر خالی، می توانیم از متد ()rmtree در داخل ماژول shutil استفاده کنیم.

>>> os.listdir()
['test']

>>> os.rmdir('test')
Traceback (most recent call last):
...
OSError: [WinError 145] The directory is not empty: 'test'

>>> import shutil

>>> shutil.rmtree('test')
>>> os.listdir()
[]

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی پایتون

  1. آموزش نصب و اجرای برنامه نویسی پایتون
  2. کلیدواژه ها و شناسه های برنامه نویسی پایتون
  3. دستورات، تورفتگی ها و کامنت ها در برنامه نویسی پایتون
  4. متغیرها، ثابت ها و لیترال ها در برنامه نویسی پایتون 
  5. انواع داده ها در برنامه نویسی پایتون
  6. تبدیل نوع در برنامه نویسی پایتون
  7. ورودی، خروجی و وارد کردن در برنامه نویسی پایتون
  8. عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  9. نام و دامنه در برنامه نویسی پایتون
  10. دستور شرطی if…else در برنامه نویسی پایتون
  11. حلقه for در برنامه نویسی پایتون
  12. حلقه while در برنامه نویسی پایتون
  13. دستورات break و continue در برنامه نویسی پایتون
  14. دستور pass در برنامه نویسی پایتون
  15. توابع در برنامه نویسی پایتون
  16. آرگومان تابع در برنامه نویسی پایتون
  17. تابع بازگشتی در برنامه نویسی پایتون
  18. تابع بی نام/ تابع لامبدا در برنامه نویسی پایتون
  19. متغیرهای سراسری، محلی و غیر محلی در برنامه نویسی پایتون
  20. کلیدواژه global در برنامه نویسی پایتون
  21. ماژول های برنامه نویسی پایتون
  22. پکیج ها در برنامه نویسی پایتون
  23. اعداد و تبدیل نوع داده در برنامه نویسی پایتون 
  24. لیست در برنامه نویسی پایتون
  25. تاپل در برنامه نویسی پایتون 
  26. رشته ها در برنامه نویسی پایتون
  27. مجموعه ها در برنامه نویسی پایتون
  28. دیکشنری در برنامه نویسی پایتون
  29. عملیات ورودی/خروجی در برنامه نویسی پایتون 
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه