در این مطلب آموزش حلقه های تکرار در برنامه نویسی پایتون رو خواهیم داشت. حلقه ها بخش جداییناپذیر از هر زبان برنامه نویسی هستند. زمانی که بخواهیم عملی را روی دادهای بارها تکرار کنیم از حلقهها استفاده میکنیم.در جلسه دهم آموزش متنی پایتون حلقه های تکرار for و while رو برای شما دوستان توضیح میدهیم.
آموزش حلقه های تکرار در برنامه نویسی پایتون
حلقه های تکرار بخش مهمی از برنامه نویسی هستند. دو نوع حلقه تکرار در پایتون وجود دارد:
- حلقه while
- حلقه for
حلقه های تکرار (Loop) برای تکرار یک بلوک کد تا زمانی که یک شرط برقرار باشد، استفاده می شوند.
حلقه while در برنامه نویسی پایتون
با استفاده از این حلقه می توانیم یک قطعه کد را تا زمانی که شرط برقرار باشد، اجرا کینم:
i = 1 while i < 6: print(i) i += 1
خروجی به شرح زیر است :
در مثال بالا تا زمانی که شرط i < 6 برقرار باشد، حلقه تکرار می شود. به یاد داشته باشید متغیر i را افزایش دهید تا حلقه بی نهایت بار تکرار نشود.
حلقه for در برنامه نویسی پایتون
از حلقه for برای تکرار و پیمایش یک توالی مانند list یا tuple استفاده می شود. با استفاده از حلقه for می توانیم که مجموعه از دستورات را هر بار برای هر آیتم در یک لیست، اجرا کنیم. در مثال زیر عناصر لیست fruits را چاپ کرده ایم:
fruits = ["apple", "banana", "cherry"] for x in fruits: print(x)
دستور break در برنامه نویسی پایتون
از دستور break برای متوقف کردن و خارج شدن از حلقه استفاده می شود. در مثال زیر هنگامی که به عنصر “banana” می رسیم، از حلقه خارج می شویم:
fruits = ["apple", "banana", "cherry"] for x in fruits: if x == "banana": break print(x)
دستور continue در برنامه نویسی پایتون
با استفاده از دستور continue می توانیم تکرار اجرای فعلی حلقه را متوقف کرده و به ابتدای حلقه بریم. (ادامه اجرای حلقه)
fruits = ["apple", "banana", "cherry"] for x in fruits: if x == "banana": continue print(x)
پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش صفر تا صد پایتون
خروجی به شرح زیر است :
تابع range در برنامه نویسی پایتون
برای اجرای حلقه به تعداد مشخص، از تابع ()range استفاده می کنیم. شمارش از ۰ شروع شده و هر بار با اجرای تکرار، یک واحد به شمارنده اضافه می شود.
در مثال زیر اعداد ۰ تا ۵ را چاپ کرده ایم:
for x in range(6): print(x)
در مثال زیر اعداد ۲ تا ۵ را چاپ کرده ایم:
for x in range(2, 6): print(x)
همچنین می توانید میزان افزایش شمارنده را در پارامتر سوم تعیین کنیم.در مثال زیر اعداد ۲ تا ۲۹ را چاپ کرده ایم که هر بار ۳ واحد به شمارنده اضافه شده است:
for x in range(2, 30, 3): print(x)
لیست جلسات قبل آموزش پایتون
- آموزش برنامه نویسی پایتون؛ شروع کار و ساخت اولین برنامه با پایتون
- متغیرها در برنامه نویسی پایتون
- کار با اعداد در برنامه نویسی پایتون
- آموزش کار با رشته ها در برنامه نویسی پایتون
- آموزش عملگرها در برنامه نویسی پایتون
- آموزش کار با Tuple در برنامه نویسی پایتون
- آموزش کار با Tuple در برنامه نویسی پایتون
- آموزش دیکشنری در برنامه نویسی پایتون
- آموزش دستورات شرطی در برنامه نویسی پایتون
راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.
- انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹
دسته بندی موضوعات
- آموزش برنامه نویسی
- آموزش کریپتو کارنسی (ارز دیجیتال)
- آموزش متنی برنامه نویسی
- پروژه برنامه نویسی
- فروشگاه
- فیلم های آموزشی
- #F
- ++C
- 3ds max
- Ada
- ADO.NET
- Adobe Flash
- Agile
- Ajax
- AngularJS
- Anime Studio
- apache
- ARM
- Asp.Net
- ASP.NET MVC
- assembly
- AVR
- Azure
- Bootstrap
- Cassandra
- CCNA
- CCNP
- CCSP
- ChatGPT
- Cisco
- CMD
- COBOL
- CSS
- Cython
- Django
- Dreameaver
- Elixir
- EntityFramework
- Erlang
- Flash
- Go
- Groovy
- Haskell
- Htaccess
- HTML
- IOS
- Jade
- jquery
- Kendo UI
- Linq
- Linux
- LUA
- MariaDB
- maya
- Meteor
- MongoDB
- Mono Android
- MonoGame
- Mysql
- NoSQL
- Oracle
- Orchard
- Perl
- php
- PHPMyAdmin
- R
- Rational Rose
- Ruby
- Rust
- Scala
- Scrum Master
- SFML
- SharePoint
- SignalR
- silver light
- SQL Server
- Stimulsoft Reports
- Telerik
- UML
- VB.NET&VB6
- Vue 3
- WPF
- Xml
- آردوینو
- آموزش های پروژه محور
- آیونیک
- اتوکد
- الگوریتم تقریبی
- الگوریتم نویسی و فلوچارت
- امنیت
- اندروید
- اندروید استودیو
- انیمیشن سازی
- بازی سازی با Scratch
- بک ترک
- بیسیک فور اندروید
- پایتون
- پرولوگ
- پریمیر
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جنگو
- جوملا
- دارت
- دلفی
- دوره های رایگان پیشنهادی
- زامارین
- سئو
- ساخت CMS
- ساخت اتوران
- ساختمان داده ها
- سی شارپ
- شبکه و مجازی سازی
- طراحی الگوریتم
- طراحی بازی
- طراحی وب
- فتوشاپ
- فریم ورک codeigniter
- فلاتر
- کاتلین
- کامپایلرها
- کانستراکت
- کریستال ریپورت
- کلوژر
- گوگل آنالیتیکس
- گیت
- لاراول
- مای بی بی
- مایکروسافت پروجکت
- متریال دیزاین
- متلب
- معماری کامپیوتر
- مهندسی اینترنت
- میکروتیک
- نود جی اس
- نیوک
- هوش مصنوعی
- ویبولوتین
- ویژوال استودیو
- یونیتی
- کتاب های آموزشی
- Ada
- Ajax
- Android
- ASP.NET
- ASP.NET Core
- AVR
- clips
- CNC
- COBOL
- CQRS
- Cython
- Dreamweaver
- Elixir
- Entity Framework 4.0
- Erlang
- Go
- Groovy
- Haskell
- LINQ
- Lua
- Matlab
- MFC
- Node.js
- PERL
- php
- PLC
- Prolog
- React
- Rust
- Scala
- SFML
- SharePoint
- silver light
- VHDL
- VMware
- WinJS
- Workflow
- WPF
- XHTML
- Yii Framework
- اتوکد
- اچ تی ام ال
- اسمبلی
- اکتیو ایکس
- الگوریتم و فلوچارت
- انگولار
- اوبونتو
- اوراکل
- بازی سازی
- بانک اطلاعاتی
- برنامه نویسی سوکت
- برنامه نویسی موبایل
- بک ترک
- پاسکال
- پایان نامه
- پایتون
- پرولوگ
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جی کوئری
- حوملا
- داده کاوی
- دلفی
- رباتیک
- روبی
- زبان ماشین
- سئو
- ساختمان داده ها
- سایر کتاب ها
- سخت افزار
- سوئیفت
- سی اس اس
- سی پلاس پلاس
- سی شارپ
- سیستم عامل
- سیستم های خبره
- شبکه و مجازی سازی
- شبیه سازی کامپیوتر
- طراحی الگوریتم
- فتوشاپ
- فریم ورک گتنا
- کاتلین
- کالی لینوکس
- کریستال ریپورت
- گزارش کارآموزی
- گوگل
- لیسپ
- متلب
- مقاله
- مهندسی نرم افزار
- نیوک
- هوش مصنوعی
- وب مستر
- ویژوال بیسیک
- نرم افزار و ابزار برنامه نویسی
- وردپرس