آموزش ماژول زمان در برنامه نویسی پایتون

3 سال پیش

آموزش ماژول زمان در برنامه نویسی پایتون

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، ما به بررسی جزئیات ماژول زمان در برنامه نویسی پایتون خواهیم پرداخت. ما یاد خواهیم گرفت که با کمک مثالهایی از توابع مختلف مربوط به زمان تعریف شده در ماژول زمان استفاده کنیم.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش پایتون مختص بازار کار

ماژول زمان در برنامه نویسی پایتون وظایف مربوط به زمان را انجام دهد. برای استفاده از توابع تعریف شده در ماژول، ابتدا باید ماژول را وارد کنیم

import time

 

در اینجا معمولاً از توابع مربوط به زمان استفاده می شود.

()time.time

تابع ()time تعداد ثانیه های گذشته از دوره را برمی گرداند.

برای سیستم یونیکس، ۱ ژانویه ۱۹۷۰ ، ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ در UTC عصر (نقطه شروع زمان) است.

import time
seconds = time.time()
print("Seconds since epoch =", seconds)

 

()time.ctime 

تابع ()time.ctime چند ثانیه از دوره به عنوان آرگومان می گذرد و رشته ای را نشان می دهد که زمان محلی را نشان می دهد.

import time

# seconds passed since epoch
seconds = 1545925769.9618232
local_time = time.ctime(seconds)
print("Local time:", local_time)

 

خروجی

Local time: Thu Dec 27 15:49:29 2018

 

قبل از اینکه در مورد سایر توابع مربوط به زمان صحبت کنیم، بیایید به طور خلاصه کلاس time.struct_time را بررسی کنیم.

کلاس time.struct_time 

چندین توابع در ماژول زمان مانند () gmtime() ،asctime و غیره یا object.struct_time را به عنوان آرگومان می گیرند یا آن را برمی گردانند.

در اینجا مثالی از شی time.struct_time آورده شده است.

time.struct_time(tm_year=2018, tm_mon=12, tm_mday=27, 
                    tm_hour=6, tm_min=35, tm_sec=17, 
                    tm_wday=3, tm_yday=361, tm_isdst=0)

 

اندیس خصیصه مقادیر
۰ tm_year ۰۰۰۰, …., ۲۰۱۸, …, ۹۹۹۹
۱ tm_mon ۱, ۲, …, ۱۲
۲ tm_mday ۱, ۲, …, ۳۱
۳ tm_hour ۰, ۱, …, ۲۳
۴ tm_min ۰, ۱, …, ۵۹
۵ tm_sec ۰, ۱, …, ۶۱
۶ tm_wday ۰, ۱, …, ۶; Monday is 0

 

 

مقادیر (عناصر) شی. time_struct_time با استفاده از شاخص ها و خصیصه ها قابل دسترسی هستند.

()time.localtime

تابع ()localtime تعداد ثانیه های گذشته از دوره را به عنوان آرگومان می گیرد و struct_time را به وقت محلی برمی گرداند.

import time

result = time.localtime(1545925769)
print("result:", result)
print("\nyear:", result.tm_year)
print("tm_hour:", result.tm_hour)

 

خروجی

result: time.struct_time(tm_year=2018, tm_mon=12, tm_mday=27, tm_hour=15, tm_min=49, tm_sec=29, tm_wday=3, tm_yday=361, tm_isdst=0)

year: 2018
tm_hour: 15

 

اگر هیچ آرگومان یا None به ()localtime منتقل نشود، از مقدار برگردانده شده توسط ()time استفاده می شود.

()time.gmtime

تابع ()gmtime تعداد ثانیه های گذشته از دوره را به عنوان آرگومان می گیرد و ساختار_time را به UTC برمی گرداند.

import time

result = time.gmtime(1545925769)
print("result:", result)
print("\nyear:", result.tm_year)
print("tm_hour:", result.tm_hour)

 

خروجی

result = time.struct_time(tm_year=2018, tm_mon=12, tm_mday=28, tm_hour=8, tm_min=44, tm_sec=4, tm_wday=4, tm_yday=362, tm_isdst=0)

year = 2018
tm_hour = 8

 

اگر هیچ آرگومان یا None به ()gmtime منتقل نشود، از مقدار برگردانده شده توسط ()time استفاده می شود.

()time.mktime

تابع ()mktime ساختار_time (یا یک تاپل حاوی ۹ عنصر مربوط به struct_time) را به عنوان آرگومان دریافت می کند و ثانیه های سپری شده از دوره به وقت محلی را برمی گرداند. اساساً، این تابع معکوس ()localtime است.

import time

t = (2018, 12, 28, 8, 44, 4, 4, 362, 0)

local_time = time.mktime(t)
print("Local time:", local_time)

 

مثال زیر نحوه ارتباط ()mktime و ()localtime را نشان می دهد.

import time

seconds = 1545925769

# returns struct_time
t = time.localtime(seconds)
print("t1: ", t)

# returns seconds from struct_time
s = time.mktime(t)
print("\s:", seconds)

 

خروجی

t1:  time.struct_time(tm_year=2018, tm_mon=12, tm_mday=27, tm_hour=15, tm_min=49, tm_sec=29, tm_wday=3, tm_yday=361, tm_isdst=0)

s: 1545925769.0

 

()time.asctime

تابع ()asctime ساختار_time (یا یک تاپل شامل ۹ عنصر مربوط به struct_time) را به عنوان آرگومان دریافت می کند و یک رشته را به نمایندگی از آن برمی گرداند. مثالی در اینجا آورده شده است:

import time

t = (2018, 12, 28, 8, 44, 4, 4, 362, 0)

result = time.asctime(t)
print("Result:", result)

 

خروجی

Result: Fri Dec 28 08:44:04 2018

 

()time.strftime

تابع ()strftime ساختار_time (یا tuple مربوط به آن) را به عنوان آرگومان دریافت می کند و یک رشته را نمایندگی می کند که بر اساس کد فرمت استفاده شده است. به مثال زیر دقت کنید:

import time

named_tuple = time.localtime() # get struct_time
time_string = time.strftime("%m/%d/%Y, %H:%M:%S", named_tuple)

print(time_string)

 

خروجی

۱۲/۲۸/۲۰۱۸, ۰۹:۴۷:۴۱

 

در اینجا ،٪ Y ،٪ m ،٪ d ،٪ H و غیره کد فرمت هستند.

  • ٪ Y – سال [۰۰۰۱ ، … ، ۲۰۱۸ ، ۲۰۱۹ ، … ، ۹۹۹۹]
  • ٪ m – ماه [۰۱ ، ۰۲ ، … ، ۱۱ ، ۱۲]
  • ٪ d – روز [۰۱ ، ۰۲ ، … ، ۳۰ ، ۳۱]
  • ٪ H – ساعت [۰۰ ، ۰۱ ، … ، ۲۲ ، ۲۳
  • ٪ M – دقیقه [۰۰ ، ۰۱ ، … ، ۵۸ ، ۵۹]
  • ٪ S – ثانیه [۰۰ ، ۰۱ ، … ، ۵۸ ، ۶۱]

 

()time.strptime

تابع ()strptime  رشته ای را نشان می دهد که زمان را نشان می دهد و struct_time را برمی گرداند.

import time

time_string = "21 June, 2018"
result = time.strptime(time_string, "%d %B, %Y")

print(result)

 

خروجی

time.struct_time(tm_year=2018, tm_mon=6, tm_mday=21, tm_hour=0, tm_min=0, tm_sec=0, tm_wday=3, tm_yday=172, tm_isdst=-1)

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی پایتون

  1. آموزش نصب و اجرای برنامه نویسی پایتون
  2. کلیدواژه ها و شناسه های برنامه نویسی پایتون
  3. دستورات، تورفتگی ها و کامنت ها در برنامه نویسی پایتون
  4. متغیرها، ثابت ها و لیترال ها در برنامه نویسی پایتون 
  5. انواع داده ها در برنامه نویسی پایتون
  6. تبدیل نوع در برنامه نویسی پایتون
  7. ورودی، خروجی و وارد کردن در برنامه نویسی پایتون
  8. عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  9. نام و دامنه در برنامه نویسی پایتون
  10. دستور شرطی if…else در برنامه نویسی پایتون
  11. حلقه for در برنامه نویسی پایتون
  12. حلقه while در برنامه نویسی پایتون
  13. دستورات break و continue در برنامه نویسی پایتون
  14. دستور pass در برنامه نویسی پایتون
  15. توابع در برنامه نویسی پایتون
  16. آرگومان تابع در برنامه نویسی پایتون
  17. تابع بازگشتی در برنامه نویسی پایتون
  18. تابع بی نام/ تابع لامبدا در برنامه نویسی پایتون
  19. متغیرهای سراسری، محلی و غیر محلی در برنامه نویسی پایتون
  20. کلیدواژه global در برنامه نویسی پایتون
  21. ماژول های برنامه نویسی پایتون
  22. پکیج ها در برنامه نویسی پایتون
  23. اعداد و تبدیل نوع داده در برنامه نویسی پایتون 
  24. لیست در برنامه نویسی پایتون
  25. تاپل در برنامه نویسی پایتون 
  26. رشته ها در برنامه نویسی پایتون
  27. مجموعه ها در برنامه نویسی پایتون
  28. دیکشنری در برنامه نویسی پایتون
  29. عملیات ورودی/خروجی در برنامه نویسی پایتون 
  30. دایرکتوری و مدیریت فایل ها در برنامه نویسی پایتون
  31. خطاها و استثناهای توکار در برنامه نویسی پایتون
  32. مدیریت استثناها در برنامه نویسی پایتون
  33. استثناهای تعریف شده توسط کاربر در برنامه نویسی پایتون
  34. برنامه ‌نویسی شی گرا در پایتون
  35. اشیا و کلاس ها در برنامه نویسی پایتون
  36. وراثت در برنامه نویسی پایتون
  37. وراثت چندگانه در برنامه نویسی پایتون
  38. سربارگذاری عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  39. تکرار کننده ها در برنامه نویسی پایتون
  40. Generator در برنامه نویسی پایتون
  41. بستار در برنامه نویسی پایتون
  42. دکوراتور در برنامه نویسی پایتون
  43. دکوراتور property در برنامه نویسی پایتون
  44. عبارات با قاعده در برنامه نویسی پایتون (RegEx)
  45. تمرین برنامه نویسی پایتون برای پرینت !Hello world
  46. تمرین برنامه نویسی پایتون برای جمع کردن دو عدد
  47. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن ریشه مربع
  48. تمرین برنامه نویسی پایتون برای محاسبه مساحت یک مثلث
  49. تمرین برنامه نویسی پایتون برای حل معادله درجه دوم
  50. تمرین برنامه نویسی پایتون برای مبادله دو متغیر
  51. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تولید عدد تصادفی
  52. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل کیلومتر به مایل
  53. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل سانتیگراد به فارنهایت
  54. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی مثبت یا منفی بودن یک عدد
  55. تمرین برنامه پایتون برای بررسی زوج یا فرد بودن یک عدد
  56. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی سال کبیسه
  57. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن بزرگترین عدد در بین سه عدد
  58. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی عدد اول
  59. تمرین برنامه نویسی پایتون برای چاپ تمام اعداد اول در یک بازه زمانی
  60. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای یک عدد
  61. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش جدول ضرب
  62. تمرین برنامه نویسی پایتون برای چاپ توالی فیبوناچی
  63. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی عدد آرمسترانگ
  64. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن عدد آرمسترانگ بین دو عدد صحیح
  65. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مجموع اعداد طبیعی
  66. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش توان ۲ با استفاده از تابع بی نام
  67. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن اعداد قابل تقسیم بر عدد دیگری
  68. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل دهدهی به باینری، اکتال و هگزادسیمال
  69. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مقدار کاراکتر ASCII
  70. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن HCF یا GCD
  71. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن LCM
  72. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای یک عدد
  73. تمرین برنامه نویسی پایتون برای ساخت یک ماشین حساب ساده
  74. تمرین برنامه نویسی پایتون برای جابجایی کارت های Deck
  75. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش تقویم
  76. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش توالی فیبوناچی با استفاده از بازگشت
  77. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مجموع اعداد طبیعی با استفاده از بازگشت
  78. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای عدد با استفاده از بازگشت
  79. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل دهدهی به باینری با استفاده از بازگشت
  80. تمرین برنامه نویسی پایتون برای جمع دو ماتریس
  81. تمرین برنامه نویسی پایتون برای انتقال یک ماتریس
  82. تمرین برنامه نویسی پایتون برای ضرب دو ماتریس
  83. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی پالیندروم یک رشته  
  84. تمرین برنامه نویسی پایتون برای حذف علائم نگارشی از یک رشته
  85. تمرین برنامه نویسی پایتون برای مرتب سازی کلمات به ترتیب حروف الفبا
  86. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نشان دادن مجموعه ها
  87. تمرین برنامه نویسی پایتون برای شمارش تعداد هر مصوت
  88. تمرین برنامه نویسی پایتون برای ادغام نامه ها
  89. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن اندازه (وضوح) یک تصویر
  90. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن هش یک فایل
  91. آموزش تاریخ و زمان در برنامه نویسی پایتون
  92. آموزش متد ()strftime در برنامه نویسی پایتون
  93. آموزش متد ()strptime در برنامه نویسی پایتون
  94. چگونه تاریخ و زمان فعلی را در پایتون بدست آوریم
  95. دریافت زمان کنونی در برنامه نویسی پایتون
  96. تبدیل timestamp به datetime و برعکس در برنامه نویسی پایتون
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه