آموزش تابع ()sleep در برنامه نویسی پایتون

3 سال پیش

آموزش تابع ()sleep در برنامه نویسی پایتون

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران،با تابع ()sleep در برنامه نویسی پایتون که اجرای رشته فعلی را برای مدت زمان چند ثانیه معلق می کند، آشنا می شوید.

پایتون یک ماژول به نام time دارد که چندین تابع مفید برای مدیریت کارهای مربوط به زمان را فراهم می کند. یکی از تابع های محبوب در بین آنها تابع ()sleep در برنامه نویسی پایتون است.

تابع ()sleep  اجرای رشته فعلی را به مدت چند ثانیه به عقب می اندازد.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش پایتون مختص بازار کار

مثال ۱: تابع ()sleep در برنامه نویسی پایتون

import time

print("Printed immediately.")
time.sleep(2.4)
print("Printed after 2.4 seconds.")

نحوه کار این برنامه در اینجا است:

  • “Printed immediately” چاپ می شود
  • ۲٫۴ ثانیه اجرا را به تعویق می اندازد.
  • “Printed after 2.4 seconds” چاپ می شود.

 

همانطور که از مثال بالا می بینید، ()sleep یک عدد با ممیز شناور را به عنوان آرگومان در نظر می گیرد.

قبل از پایتون ۳٫۵، زمان تعلیق واقعی ممکن است کمتر از آرگومان مشخص شده برای تابع ()time باشد.

از پایتون ۳٫۵ ، زمان تعلیق حداقل ثانیه های تعیین شده خواهد بود.

 

مثال ۲: ایجاد یک ساعت دیجیتالی در پایتون

import time

while True:
  localtime = time.localtime()
  result = time.strftime("%I:%M:%S %p", localtime)
  print(result)
  time.sleep(1)

 

در برنامه فوق، ما زمان محلی فعلی را در داخل حلقه بی نهایت محاسبه و چاپ کردیم. سپس، برنامه ۱ ثانیه منتظر می ماند. باز هم، زمان محلی فعلی محاسبه و چاپ می شود. این روند ادامه دارد.

وقتی برنامه را اجرا می کنید، خروجی چیزی شبیه به این خواهد بود:

۰۲:۱۰:۵۰ PM
۰۲:۱۰:۵۱ PM
۰۲:۱۰:۵۲ PM
۰۲:۱۰:۵۳ PM
۰۲:۱۰:۵۴ PM
... .. ...

 

در اینجا یک نسخه کمی بهتر از برنامه فوق وجود دارد.

import time

while True:
  localtime = time.localtime()
  result = time.strftime("%I:%M:%S %p", localtime)
  print(result, end="", flush=True)
  print("\r", end="", flush=True)
  time.sleep(1)

 

چند رشته ای در پایتون

قبل از صحبت در مورد ()sleep در برنامه های چند رشته ای، بیایید در مورد روندها و رشته ها صحبت کنیم.

برنامه رایانه ای مجموعه ای از دستورالعمل هاست. فرآیند اجرای آن دستورالعمل ها است.

رشته زیر مجموعه فرایند است. یک فرآیند می تواند یک یا چند رشته داشته باشد.

 

مثال ۳: چند رشته ای در پایتون

تمام برنامه های فوق در این درس برنامه های تک رشته ای هستند. در اینجا مثالی از برنامه چند رشته ای پایتون آورده شده است.

import threading 
  
def print_hello_three_times():
  for i in range(3):
    print("Hello")
  
def print_hi_three_times(): 
    for i in range(3): 
      print("Hi") 

t1 = threading.Thread(target=print_hello_three_times)  
t2 = threading.Thread(target=print_hi_three_times)  

t1.start()
t2.start()

 

خروجی

Hello
Hello
Hi
Hello
Hi
Hi

 

برنامه فوق دارای دو رشته t1 و t2 است. این رشته ها با استفاده از دستورات ()t1.start  و ()t2.start  اجرا می شوند.

توجه داشته باشید که ، t1 و t2 همزمان کار می کنند و ممکن است خروجی متفاوتی بگیرید.

 

()time.sleep در برنامه های چند رشته ای

تابع ()sleep اجرای رشته فعلی را به مدت چند ثانیه معلق می کند.

در صورت برنامه های تک رشته ای ، ()sleep اجرای رشته و روند کار را به حالت تعلیق در می آورد. با این حال، این تابع به جای کل روند در برنامه های چند رشته ای، یک رشته را به حالت تعلیق در می آورد.

 

مثال ۴: ()time.sleep در برنامه های چند رشته ای

import threading 
import time
  
def print_hello():
  for i in range(4):
    time.sleep(0.5)
    print("Hello")
  
def print_hi(): 
    for i in range(4): 
      time.sleep(0.7)
      print("Hi") 

t1 = threading.Thread(target=print_hello)  
t2 = threading.Thread(target=print_hi)  
t1.start()
t2.start()

 

برنامه فوق دارای دو رشته است. ما از (time.sleep (0.5 و (time.sleep (0.75 برای تعلیق اجرای این دو رشته به ترتیب برای ۰٫۵ ثانیه و ۰٫۷ ثانیه استفاده کرده ایم.

 

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی پایتون

  1. آموزش نصب و اجرای برنامه نویسی پایتون
  2. کلیدواژه ها و شناسه های برنامه نویسی پایتون
  3. دستورات، تورفتگی ها و کامنت ها در برنامه نویسی پایتون
  4. متغیرها، ثابت ها و لیترال ها در برنامه نویسی پایتون 
  5. انواع داده ها در برنامه نویسی پایتون
  6. تبدیل نوع در برنامه نویسی پایتون
  7. ورودی، خروجی و وارد کردن در برنامه نویسی پایتون
  8. عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  9. نام و دامنه در برنامه نویسی پایتون
  10. دستور شرطی if…else در برنامه نویسی پایتون
  11. حلقه for در برنامه نویسی پایتون
  12. حلقه while در برنامه نویسی پایتون
  13. دستورات break و continue در برنامه نویسی پایتون
  14. دستور pass در برنامه نویسی پایتون
  15. توابع در برنامه نویسی پایتون
  16. آرگومان تابع در برنامه نویسی پایتون
  17. تابع بازگشتی در برنامه نویسی پایتون
  18. تابع بی نام/ تابع لامبدا در برنامه نویسی پایتون
  19. متغیرهای سراسری، محلی و غیر محلی در برنامه نویسی پایتون
  20. کلیدواژه global در برنامه نویسی پایتون
  21. ماژول های برنامه نویسی پایتون
  22. پکیج ها در برنامه نویسی پایتون
  23. اعداد و تبدیل نوع داده در برنامه نویسی پایتون 
  24. لیست در برنامه نویسی پایتون
  25. تاپل در برنامه نویسی پایتون 
  26. رشته ها در برنامه نویسی پایتون
  27. مجموعه ها در برنامه نویسی پایتون
  28. دیکشنری در برنامه نویسی پایتون
  29. عملیات ورودی/خروجی در برنامه نویسی پایتون 
  30. دایرکتوری و مدیریت فایل ها در برنامه نویسی پایتون
  31. خطاها و استثناهای توکار در برنامه نویسی پایتون
  32. مدیریت استثناها در برنامه نویسی پایتون
  33. استثناهای تعریف شده توسط کاربر در برنامه نویسی پایتون
  34. برنامه ‌نویسی شی گرا در پایتون
  35. اشیا و کلاس ها در برنامه نویسی پایتون
  36. وراثت در برنامه نویسی پایتون
  37. وراثت چندگانه در برنامه نویسی پایتون
  38. سربارگذاری عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  39. تکرار کننده ها در برنامه نویسی پایتون
  40. Generator در برنامه نویسی پایتون
  41. بستار در برنامه نویسی پایتون
  42. دکوراتور در برنامه نویسی پایتون
  43. دکوراتور property در برنامه نویسی پایتون
  44. عبارات با قاعده در برنامه نویسی پایتون (RegEx)
  45. تمرین برنامه نویسی پایتون برای پرینت !Hello world
  46. تمرین برنامه نویسی پایتون برای جمع کردن دو عدد
  47. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن ریشه مربع
  48. تمرین برنامه نویسی پایتون برای محاسبه مساحت یک مثلث
  49. تمرین برنامه نویسی پایتون برای حل معادله درجه دوم
  50. تمرین برنامه نویسی پایتون برای مبادله دو متغیر
  51. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تولید عدد تصادفی
  52. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل کیلومتر به مایل
  53. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل سانتیگراد به فارنهایت
  54. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی مثبت یا منفی بودن یک عدد
  55. تمرین برنامه پایتون برای بررسی زوج یا فرد بودن یک عدد
  56. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی سال کبیسه
  57. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن بزرگترین عدد در بین سه عدد
  58. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی عدد اول
  59. تمرین برنامه نویسی پایتون برای چاپ تمام اعداد اول در یک بازه زمانی
  60. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای یک عدد
  61. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش جدول ضرب
  62. تمرین برنامه نویسی پایتون برای چاپ توالی فیبوناچی
  63. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی عدد آرمسترانگ
  64. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن عدد آرمسترانگ بین دو عدد صحیح
  65. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مجموع اعداد طبیعی
  66. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش توان ۲ با استفاده از تابع بی نام
  67. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن اعداد قابل تقسیم بر عدد دیگری
  68. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل دهدهی به باینری، اکتال و هگزادسیمال
  69. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مقدار کاراکتر ASCII
  70. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن HCF یا GCD
  71. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن LCM
  72. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای یک عدد
  73. تمرین برنامه نویسی پایتون برای ساخت یک ماشین حساب ساده
  74. تمرین برنامه نویسی پایتون برای جابجایی کارت های Deck
  75. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش تقویم
  76. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نمایش توالی فیبوناچی با استفاده از بازگشت
  77. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن مجموع اعداد طبیعی با استفاده از بازگشت
  78. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن فاکتورهای عدد با استفاده از بازگشت
  79. تمرین برنامه نویسی پایتون برای تبدیل دهدهی به باینری با استفاده از بازگشت
  80. تمرین برنامه نویسی پایتون برای جمع دو ماتریس
  81. تمرین برنامه نویسی پایتون برای انتقال یک ماتریس
  82. تمرین برنامه نویسی پایتون برای ضرب دو ماتریس
  83. تمرین برنامه نویسی پایتون برای بررسی پالیندروم یک رشته  
  84. تمرین برنامه نویسی پایتون برای حذف علائم نگارشی از یک رشته
  85. تمرین برنامه نویسی پایتون برای مرتب سازی کلمات به ترتیب حروف الفبا
  86. تمرین برنامه نویسی پایتون برای نشان دادن مجموعه ها
  87. تمرین برنامه نویسی پایتون برای شمارش تعداد هر مصوت
  88. تمرین برنامه نویسی پایتون برای ادغام نامه ها
  89. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن اندازه (وضوح) یک تصویر
  90. تمرین برنامه نویسی پایتون برای یافتن هش یک فایل
  91. آموزش تاریخ و زمان در برنامه نویسی پایتون
  92. آموزش متد ()strftime در برنامه نویسی پایتون
  93. آموزش متد ()strptime در برنامه نویسی پایتون
  94. چگونه تاریخ و زمان فعلی را در پایتون بدست آوریم
  95. دریافت زمان کنونی در برنامه نویسی پایتون
  96. تبدیل timestamp به datetime و برعکس در برنامه نویسی پایتون
  97. آموزش ماژول زمان در برنامه نویسی پایتون
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه