قابلیت متن به گفتار در برنامه نویسی اندروید

3 سال پیش

قابلیت متن به گفتار در برنامه نویسی اندروید

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، در مورد قابلیت متن به گفتار در برنامه نویسی اندروید صحبت خواهیم کرد.

اندروید به شما امکان می دهد متن خود را به صوت تبدیل کنید. نه تنها می توانید آن را تبدیل کنید بلکه به شما امکان می دهد متن را به زبان های مختلف صحبت کنید.

اندروید کلاس TextToSpeech را برای این منظور ارائه می دهد. برای استفاده از این کلاس، باید یک شی از این کلاس را نمونه پیاده کنید و همچنین initListener را مشخص کنید.

نحو آن در زیر آورده شده است:

private EditText write;
ttobj=new TextToSpeech(getApplicationContext(), new TextToSpeech.OnInitListener() {
   @Override
   public void onInit(int status) {
   }
});

در این Listener، باید خصوصیات مربوط به شی TextToSpeech را تعیین کنید، مانند زبان آن. زبان را می توان با فراخوانی متد ()setLanguage  تنظیم کرد.

نحو آن در زیر آورده شده است:

ttobj.setLanguage(Locale.UK);

متد setLanguage یک شی Loc Locale را به عنوان پارامتر در نظر می گیرد. لیست برخی از locale  های موجود در زیر آورده شده است:

شماره Locale
۱ US
۲ CANADA_FRENCH
۳ GERMANY
۴ ITALY
۵ JAPAN
۶ CHINA
ttobj.speak(toSpeak, TextToSpeech.QUEUE_FLUSH, null);

به غیر از متد صحبت کردن، متد های دیگری نیز در کلاس TextToSpeech موجود است. آنها در زیر ذکر شده اند:

  • (addSpeech(String text, String filename

این متد mapping را بین یک رشته متن و یک فایل صوتی اضافه می کند.

  • ()getLanguage 

این متد یک نمونه محلی را توصیف می کند که زبان را توصیف می کند را باز می گرداند.

  • ()isSpeaking

این متد بررسی می کند که آیا موتور TextToSpeech مشغول صحبت است.

  • (setPitch(float pitch

این متد گام گفتار را برای موتور TextToSpeech تنظیم می کند.

  • (setSpeechRate (float voiceRate

این متد میزان گفتار را تعیین می کند.

  • ()shutdown

این متد منابع استفاده شده توسط موتور TextToSpeech را آزاد می کند.

  • ()stop

این متد صحبت را متوقف می کند.

 

مثال

مثال زیر استفاده از کلاس TextToSpeech را نشان می دهد. این یک برنامه به شما امکان می دهد متن نوشتاری را تنظیم کنید و آن را صحبت کنید.

برای آزمایش این مثال، باید این مورد را روی دستگاه واقعی اجرا کنید.

 

شرح مراحل 

۱- شما برای ایجاد یک برنامه اندروید تحت یک پکیج com.example.sairamkrishna.myapplication از Android studio استفاده خواهید کرد.
۲- برای افزودن کد TextToSpeech ، فایل src / MainActivity.java را تغییر دهید.
۳- طرح XML را تغییر دهید فایل res / layout / activity_main.xml در صورت لزوم هر جز GUI اضافه کنید.
۴- برنامه را اجرا کنید و دستگاه اندرویدی در حال اجرا را انتخاب کنید و برنامه را روی آن نصب کنید و نتایج را بررسی کنید.

در اینجا محتوای src / MainActivity.java است.

package com.example.sairamkrishna.myapplication;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.speech.tts.TextToSpeech;
import android.view.View;
import android.widget.Button;
import android.widget.EditText;
import java.util.Locale;
import android.widget.Toast;

public class MainActivity extends Activity {
   TextToSpeech t1;
   EditText ed1;
   Button b1;

   @Override
   protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
      super.onCreate(savedInstanceState);
      setContentView(R.layout.activity_main);
      ed1=(EditText)findViewById(R.id.editText);
      b1=(Button)findViewById(R.id.button);

      t1=new TextToSpeech(getApplicationContext(), new TextToSpeech.OnInitListener() {
         @Override
         public void onInit(int status) {
            if(status != TextToSpeech.ERROR) {
               t1.setLanguage(Locale.UK);
            }
         }
      });

      b1.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
         @Override
         public void onClick(View v) {
            String toSpeak = ed1.getText().toString();
            Toast.makeText(getApplicationContext(), toSpeak,Toast.LENGTH_SHORT).show();
            t1.speak(toSpeak, TextToSpeech.QUEUE_FLUSH, null);
         }
      });
   }

   public void onPause(){
      if(t1 !=null){
         t1.stop();
         t1.shutdown();
      }
      super.onPause();
   }
}

در اینجا محتوای activity_main.xml است

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools" android:layout_width="match_parent"
   android:layout_height="match_parent" android:paddingLeft="@dimen/activity_horizontal_margin"
   android:paddingRight="@dimen/activity_horizontal_margin"
   android:paddingTop="@dimen/activity_vertical_margin"
   android:paddingBottom="@dimen/activity_vertical_margin"
   tools:context=".MainActivity"
   android:transitionGroup="true">
   
   <TextView android:text="Text to Speech" android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:id="@+id/textview"
      android:textSize="35dp"
      android:layout_alignParentTop="true"
      android:layout_centerHorizontal="true" />
      
   <TextView
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:text="Tutorials point"
      android:id="@+id/textView"
      android:layout_below="@+id/textview"
      android:layout_centerHorizontal="true"
      android:textColor="#ff7aff24"
      android:textSize="35dp" />
      
   <ImageView
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:id="@+id/imageView"
      android:src="@drawable/abc"
      android:layout_below="@+id/textView"
      android:layout_centerHorizontal="true"
      android:theme="@style/Base.TextAppearance.AppCompat" />
      
   <EditText
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:id="@+id/editText"
      android:layout_below="@+id/imageView"
      android:layout_marginTop="46dp"
      android:hint="Enter Text"
      android:layout_alignParentRight="true"
      android:layout_alignParentEnd="true"
      android:layout_alignParentLeft="true"
      android:layout_alignParentStart="true"
      android:textColor="#ff7aff10"
      android:textColorHint="#ffff23d1" />
      
   <Button
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:text="Text to Speech"
      android:id="@+id/button"
      android:layout_below="@+id/editText"
      android:layout_centerHorizontal="true"
      android:layout_marginTop="46dp" />

</RelativeLayout>

در اینجا محتوای Strings.xml وجود دارد.

<resources>
   <string name="app_name">My Application</string>
</resources>

در اینجا محتوای AndroidManifest.xml است

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   package="com.example.sairamkrishna.myapplication" >
   <application
      android:allowBackup="true"
      android:icon="@mipmap/ic_launcher"
      android:label="@string/app_name"
      android:theme="@style/AppTheme" >
   
      <activity
         android:name=".MainActivity"
         android:label="@string/app_name" >
      
         <intent-filter>
            <action android:name="android.intent.action.MAIN" >
            <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
         </intent-filter>
         
      </activity>
      
   </application>
</manifest>

بیایید برنامه خود را اجرا کنیم! من تصور می کنم شما AVD خود را هنگام راه اندازی محیط ایجاد کرده اید. برای اجرای برنامه از Android studio، یکی از پرونده های فعالیت پروژه خود را باز کنید و از نوار ابزار روی Android StudioRun Icon کلیک کنید. Android Studio برنامه را روی AVD شما نصب کرده و شروع به کار می کند و اگر با تنظیمات و برنامه هایتان همه چیز خوب باشد، زیر پنجره شبیه ساز نمایش داده می شود.

دستگاه همراه خود را به عنوان گزینه انتخاب کنید و سپس دستگاه همراه خود را که در زیر صفحه نمایش داده می شود بررسی کنید.

اکنون کافیست متن را در قسمت زمینه تایپ کرده و بر روی دکمه متن به گفتار در زیر کلیک کنید. اعلانی ظاهر می شود و متن صحبت می شود. در تصویر زیر نشان داده شده است

حالا چیز دیگری تایپ کنید و مرحله را دوباره با محلی دیگر تکرار کنید. دوباره صدا خواهید شنید. این در زیر نشان داده شده است

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی اندروید

    1. نگاهی کلی به برنامه نویسی اندروید
    2. تنظیمات محیط  در برنامه نویسی اندروید
    3. معماری برنامه نویسی اندروید
    4. اجزای برنامه در برنامه نویسی اندروید
    5. Hello World در برنامه نویسی اندروید
    6. سازماندهی و دسترسی به منابع در برنامه نویسی اندروید
    7. فعالیت در برنامه نویسی اندروید
    8. سرویس در برنامه نویسی اندروید
    9. گیرنده های پخش در برنامه نویسی اندروید
    10. ارائه دهنده محتوا در برنامه نویسی اندروید
    11. قطعات در برنامه نویسی اندروید
    12. Intent و فیلتر در برنامه نویسی اندروید
    13. طرح بندی رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید
    14. کنترل های رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید
    15. مدیریت رویدادها در برنامه نویسی اندروید
    16. استایل و تم ها در برنامه نویسی اندروید
    17. اجزای سفارشی در برنامه نویسی اندروید
    18. کشیدن و رها کردن در برنامه نویسی اندروید
    19. نوتیفیکیشن ها در برنامه نویسی اندروید
    20. سرویس های مبتنی بر مکان در برنامه نویسی اندروید
    21. ارسال ایمیل در برنامه نویسی اندروید
    22. ارسال پیامک در برنامه نویسی اندروید
    23. تماس های تلفنی در برنامه نویسی اندروید
    24. انتشار برنامه اندروید
    25. آموزش Alert Dialog در برنامه نویسی اندروید
    26. انیمیشن در برنامه نویسی اندروید
    27. ضبط صدا در برنامه نویسی اندروید
    28. مدیریت صدا در برنامه نویسی اندروید
    29. آموزش Auto Complete در برنامه نویسی اندروید
    30. بهترین شیوه ها در برنامه نویسی اندروید
    31. بلوتوث در برنامه نویسی اندروید
    32. استفاده از دوربین در برنامه نویسی اندروید
    33. کلیپ بورد در برنامه نویسی اندروید
    34. فونت سفارشی در برنامه نویسی اندروید
    35. پشتیبان گیری از داده ها در برنامه نویسی اندروید
    36.  ابزارهای توسعه دهنده در برنامه نویسی اندروید
    37. آموزش شبیه ساز در برنامه نویسی اندروید
    38. اتصال به فیس بوک در برنامه نویسی اندروید
    39. حرکات لمسی در برنامه نویسی اندروید
    40. آموزش گوگل مپ در برنامه نویسی اندروید
    41. افکت های تصویر در برنامه نویسی اندروید
    42. Image Switcher در برنامه نویسی اندروید
    43. حافظه داخلی در برنامه نویسی اندروید
    44. آموزش کار با JetPlayer در برنامه نویسی اندروید
    45. JSON Parser در برنامه نویسی اندروید
    46. ارتباط با LinkedIn در برنامه نویسی اندروید
    47. نوار پیشرفت Spinner در برنامه نویسی اندروید
    48. بومی سازی در برنامه نویسی اندروید
    49. صفحه Login در برنامه نویسی اندروید
    50. MediaPlayer در برنامه نویسی اندروید
    51. Multitouch در برنامه نویسی اندروید
    52. Navigation در برنامه نویسی اندروید
    53. اتصال به اینترنت در برنامه نویسی اندروید
    54. NFC در برنامه نویسی اندروید
    55. PHP و MYSQL در برنامه نویسی اندروید
    56. Progress Circle دربرنامه نویسی اندروید
    57. Progress Bar در برنامه نویسی اندروید
    58. Push Notification در برنامه نویسی اندروید
    59. RenderScript در برنامه نویسی اندروید
    60. RSS Reader در برنامه نویسی اندروید
    61. Screen cast در برنامه نویسی اندروید
    62. SDK Manager در برنامه نویسی اندروید
    63. سنسورها در برنامه نویسی اندروید
    64. Session در برنامه نویسی اندروید
    65. Shared Preferences در برنامه نویسی اندروید
    66. پروتکل SIP در برنامه نویسی اندروید
    67. Spelling Checker در برنامه نویسی اندروید
    68. پایگاه داده SQLite در برنامه نویسی اندروید
    69. Support Library در برنامه نویسی اندروید
    70. تست برنامه های اندروید
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه