الگوهای رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

3 سال پیش

الگوهای رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، در مورد الگوهای رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید صحبت خواهیم کرد.

در این فصل ما الگوهای رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید مختلفی را که توسط اندروید برای طراحی برنامه هایی که به روشی سازگار و قابل پیش بینی رفتار می کنند، بررسی می کنیم.

مولفه های الگوهای رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

یک برنامه اندرویدی خوب باید از الگوهای UI زیر پیروی کند:

  • Action Bar
  • Confirming and Acknowledging
  • Settings
  • Help
  • Selection

اکنون ما در مورد الگوهای UI فوق الذکر به تفصیل بحث خواهیم کرد.

Action Bar

Action Bar یا نوار اقدام یک نوار اختصاصی در بالای هر صفحه است که به طور کلی در تمام برنامه پایدار است. این چندین عملکرد اصلی را به شما ارائه می دهد که به شرح زیر است:

  • اقدامات مهم را برجسته و قابل دسترسی می کند
  • پشتیبانی از پیمایش و مشاهده ثابت در برنامه ها
  • با ایجاد clutte برای کارهایی که به ندرت استفاده می شوند، از شلوغی می کاهد
  • فضای اختصاصی برای هویت بخشیدن به برنامه شما فراهم می کند

 

اجزای نوار اقدام

Action Bar دارای چهار مولفه اصلی است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

نام و عملکرد این اجزا در زیر بحث شده است:

  • App Icon

App Icon هویت برنامه شما را مشخص می کند. در صورت تمایل می توان آن را با نشان یا مارک دیگری جایگزین کرد.

  • View control

اگر برنامه شما داده ها را در نماهای مختلف نمایش می دهد، این بخش از نوار اقدام به کاربران امکان می دهد نمایش ها را تغییر دهند.

  • Action buttons

مهمترین اقدامات برنامه خود را در بخش اقدامات نشان دهید.

  • Action overflow

عملکردهای کمتر استفاده شده را به سمت Action overflow حرکت دهید.

Confirming and Acknowledging

هنگامی که یک کاربر عملیاتی را در UI برنامه شما فراخوانی می کند، Confirming and Acknowledging (تایید و تصدیق) آن اقدام را از طریق toast یا کادر گفتگو تایید می کند.

بین Confirming و Acknowledging تفاوت وجود دارد.

Confirming

وقتی از کاربر می خواهیم تأیید (Confirming) کند که واقعاً می خواهد عملی را که فقط خواستار آن شده است ادامه دهد، Confirming نامیده می شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید

Acknowledging

هنگامی که ما یک toast را نمایش می دهیم تا به کاربر اطلاع دهیم عملی که اخیراً انجام داده است به اتمام رسیده است، این عمل “Acknowledging” (تصدیق) نامیده می شود، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید

 

Settings

مکانی در برنامه شما که کاربران بتوانند تنظیمات خود را در مورد نحوه رفتار برنامه شما نشان دهند، تنظیمات (Settings) نامیده می شود. استفاده از تنظیمات می تواند به روش های زیر به نفع کاربران برنامه شما باشد:

  • تنظیمات به کاربر کمک می کند تا تعیین کند که در شرایط خاص چه اتفاقی می افتد
  • استفاده از تنظیمات در برنامه شما به کاربران کمک می کند احساس کنترل کنند

 

قرار دادن Settings

توسط توسعه دهندگان اندروید ترجیح داده می شود که همیشه گزینه “تنظیمات” بخشی از action overflow باشد که در بالا ذکر شد. از آنجا که کاربران مرتباً از این گزینه استفاده نمی کردند، بنابراین معمول این است که آن را در زیر همه موارد دیگر به جز “راهنما” (“Help”)قرار دهید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید:

Help

برخی از کاربران برنامه شما ممکن است هنگام استفاده از برنامه شما با مشکل روبرو شوند و آنها به دنبال پاسخ هایی می گردند و آنها را در برنامه می خواهند. بنابراین همیشه “help” را بخشی از برنامه خود قرار دهید.

قرار دادن Help

مانند “تنظیمات”، طراحی استاندارد قرار دادن گزینه “help” در action overflow است. همیشه آن را آخرین آیتم در فهرست قرار دهید. حتی اگر صفحه برنامه شما هیچ مورد دیگری برای action overflow ندارد، “help” باید در آنجا نشان داده شود. همانطور که در تصویر زیر می بینید:

انتخاب

نسخه Android 3.0 ژست فشار طولانی را به ژست جهانی برای انتخاب داده تغییر داد.

از حرکت پرس طولانی اکنون برای انتخاب داده ها، ترکیب اقدامات متنی و توابع مدیریت انتخاب برای داده های انتخاب شده، به عنصر جدیدی به نام نوار اقدام متنی (CAB) استفاده می شود.

استفاده از نوار اقدام متنی (CAB)

CAB انتخاب یک نوار اقدام موقتی است که هنگام انتخاب داده، نوار اقدام فعلی برنامه شما را پوشش می دهد. بعد از فشار طولانی کاربر بر روی یک مورد داده قابل انتخاب، ظاهر می شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید:

 

از طریق نوار CAB کاربر می تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  • با لمس کردن موارد داده اضافی ، آنها را انتخاب کنید
  • عملی را از CAB راه اندازی کنید که برای همه موارد برجسته داده اعمال می شود
  • CAB را از طریق دکمه برگشت نوار پیمایش یا دکمه علامت CAB رد کنید

منبع.

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نویسی اندروید

    1. نگاهی کلی به برنامه نویسی اندروید
    2. تنظیمات محیط  در برنامه نویسی اندروید
    3. معماری برنامه نویسی اندروید
    4. اجزای برنامه در برنامه نویسی اندروید
    5. Hello World در برنامه نویسی اندروید
    6. سازماندهی و دسترسی به منابع در برنامه نویسی اندروید
    7. فعالیت در برنامه نویسی اندروید
    8. سرویس در برنامه نویسی اندروید
    9. گیرنده های پخش در برنامه نویسی اندروید
    10. ارائه دهنده محتوا در برنامه نویسی اندروید
    11. قطعات در برنامه نویسی اندروید
    12. Intent و فیلتر در برنامه نویسی اندروید
    13. طرح بندی رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید
    14. کنترل های رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید
    15. مدیریت رویدادها در برنامه نویسی اندروید
    16. استایل و تم ها در برنامه نویسی اندروید
    17. اجزای سفارشی در برنامه نویسی اندروید
    18. کشیدن و رها کردن در برنامه نویسی اندروید
    19. نوتیفیکیشن ها در برنامه نویسی اندروید
    20. سرویس های مبتنی بر مکان در برنامه نویسی اندروید
    21. ارسال ایمیل در برنامه نویسی اندروید
    22. ارسال پیامک در برنامه نویسی اندروید
    23. تماس های تلفنی در برنامه نویسی اندروید
    24. انتشار برنامه اندروید
    25. آموزش Alert Dialog در برنامه نویسی اندروید
    26. انیمیشن در برنامه نویسی اندروید
    27. ضبط صدا در برنامه نویسی اندروید
    28. مدیریت صدا در برنامه نویسی اندروید
    29. آموزش Auto Complete در برنامه نویسی اندروید
    30. بهترین شیوه ها در برنامه نویسی اندروید
    31. بلوتوث در برنامه نویسی اندروید
    32. استفاده از دوربین در برنامه نویسی اندروید
    33. کلیپ بورد در برنامه نویسی اندروید
    34. فونت سفارشی در برنامه نویسی اندروید
    35. پشتیبان گیری از داده ها در برنامه نویسی اندروید
    36.  ابزارهای توسعه دهنده در برنامه نویسی اندروید
    37. آموزش شبیه ساز در برنامه نویسی اندروید
    38. اتصال به فیس بوک در برنامه نویسی اندروید
    39. حرکات لمسی در برنامه نویسی اندروید
    40. آموزش گوگل مپ در برنامه نویسی اندروید
    41. افکت های تصویر در برنامه نویسی اندروید
    42. Image Switcher در برنامه نویسی اندروید
    43. حافظه داخلی در برنامه نویسی اندروید
    44. آموزش کار با JetPlayer در برنامه نویسی اندروید
    45. JSON Parser در برنامه نویسی اندروید
    46. ارتباط با LinkedIn در برنامه نویسی اندروید
    47. نوار پیشرفت Spinner در برنامه نویسی اندروید
    48. بومی سازی در برنامه نویسی اندروید
    49. صفحه Login در برنامه نویسی اندروید
    50. MediaPlayer در برنامه نویسی اندروید
    51. Multitouch در برنامه نویسی اندروید
    52. Navigation در برنامه نویسی اندروید
    53. اتصال به اینترنت در برنامه نویسی اندروید
    54. NFC در برنامه نویسی اندروید
    55. PHP و MYSQL در برنامه نویسی اندروید
    56. Progress Circle دربرنامه نویسی اندروید
    57. Progress Bar در برنامه نویسی اندروید
    58. Push Notification در برنامه نویسی اندروید
    59. RenderScript در برنامه نویسی اندروید
    60. RSS Reader در برنامه نویسی اندروید
    61. Screen cast در برنامه نویسی اندروید
    62. SDK Manager در برنامه نویسی اندروید
    63. سنسورها در برنامه نویسی اندروید
    64. Session در برنامه نویسی اندروید
    65. Shared Preferences در برنامه نویسی اندروید
    66. پروتکل SIP در برنامه نویسی اندروید
    67. Spelling Checker در برنامه نویسی اندروید
    68. پایگاه داده SQLite در برنامه نویسی اندروید
    69. Support Library در برنامه نویسی اندروید
    70. تست برنامه های اندروید
    71. قابلیت متن به گفتار در برنامه نویسی اندروید
    72. TextureView در برنامه نویسی اندروید
    73. اتصال به توییتر در برنامه نویسی اندروید
    74. طراحی رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب erfan molaei

دیدگاه شما

بدون دیدگاه